Kestävä kehitys kustavilaisten matkailuyritysten markkinointiviestinnässä
Helenius, Sari (2013)
Helenius, Sari
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013082114728
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013082114728
Tiivistelmä
Kestävä kehitys on ajankohtainen aihe nykypäivänä kaikilla aloilla. Tämä opinnäytetyö käsittelee kestävää matkailua ja kestävyydestä viestimistä. Työ on rajattu huomioimaan kestävän kehityksen osa-alueista ekologinen kestävyys sekä sosiokulttuurinen kestävyys. Kestävän kehityksen merkitys liiketoiminnassa kasvaa kokoajan, joten yritysten täytyy kiinnittää yhä enemmän huomiota myös siitä viestimiseen. Tästä syystä opinnäytetyön toisena teemana on kestävä markkinointiviestintä.
Työn kohteena ovat kustavilaiset matkailualan yritykset. Kustavi sijaitsee Varsinais-Suomessa ja se on suosittu kesämökki- ja matkailualue saaristo-olosuhteiden ja hyvien kulkuyhteyksien vuoksi.
Tavoitteena on selvittää, miten Kustavin matkailuyritysten markkinointiviestinnässä jo näkyy kestävä kehitys ja miten se voisi näkyä paremmin. Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu kestävään matkailuun ja kestävään markkinointiviestintään. Tutkimusmenetelminä on käytetty havainnointia ja haastattelua.
Havainnoinnin ja haastatteluiden perusteella voidaan sanoa, että kestävyys näkyy tällä hetkellä kustavilaisten matkailuyritysten markkinointiviestinnässä hyvin vähän. Työn lopuksi on esitetty kehitysehdotuksia, miten kestävä kehitys voisi näkyä paremmin kustavilaisten matkailuyritysten markkinointiviestinnässä. Kehitysehdotuksissa painottuvat erityisesti kestävyyden esille tuominen internetissä ja henkilöstön perehdytyksessä.
Työn kohteena ovat kustavilaiset matkailualan yritykset. Kustavi sijaitsee Varsinais-Suomessa ja se on suosittu kesämökki- ja matkailualue saaristo-olosuhteiden ja hyvien kulkuyhteyksien vuoksi.
Tavoitteena on selvittää, miten Kustavin matkailuyritysten markkinointiviestinnässä jo näkyy kestävä kehitys ja miten se voisi näkyä paremmin. Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu kestävään matkailuun ja kestävään markkinointiviestintään. Tutkimusmenetelminä on käytetty havainnointia ja haastattelua.
Havainnoinnin ja haastatteluiden perusteella voidaan sanoa, että kestävyys näkyy tällä hetkellä kustavilaisten matkailuyritysten markkinointiviestinnässä hyvin vähän. Työn lopuksi on esitetty kehitysehdotuksia, miten kestävä kehitys voisi näkyä paremmin kustavilaisten matkailuyritysten markkinointiviestinnässä. Kehitysehdotuksissa painottuvat erityisesti kestävyyden esille tuominen internetissä ja henkilöstön perehdytyksessä.