Ohjaustuokio Sastamalan Varilan koulun 5-luokkalaisille pelikonsolien ja Internetin aiheuttamista haitoista
Salo, Heidi (2013)
Salo, Heidi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013090214885
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013090214885
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä apuväline Sastamalan Varilan koulun opettaji-en käyttöön. Ajatuksena oli, että opettajat voisivat käyttää sitä opetuksensa tukena, ohjatessaan oppilaita internetin ja digitaalisten pelien turvallisessa käytössä. Opin-näytetyö oli projektiluonteinen, joka oli kahdessa osassa. Ensimmäisenä tehtävänä oli valmistaa kirjallisuuden pohjalta Power-point esitys opetuksen tueksi sekä pitää itse kaksi aiheeseen liittyvää opetus- ja ohjaustuntia. Toisena tehtävänä oli jakaa oppilaille esityksen jälkeen arviointilomake, jonka avulla kyseltiin koulun 5- luokkalaisten oppilaiden internetin ja pelikonsoleiden käyttöä sekä tiedusteltiin, pelaavatko he itse-ään vanhemmille tarkoitettuja pelejä. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Varilan koulun rehtorin sekä 5- luokkien luokanohjaajien kanssa.
Toteutetun projektin pohjalta kävi ilmi, että 5-luokkalaisista oppilaista internettiä käyttää usein 39 % oppilaista ja digitaalisia pelejä 26 %. Kyselyn mukaan ikätasoaan vanhemmille tarkoitettuja pelejä puolestaan pelasi usein 18 %. Kiellettyjä pelejä pe-lasivat enemmän pojat kuin tytöt. Liikaa aikaa omasta mielestään tietokoneella tai digitaalisten pelien maailmassa koki puolestaan viettävänsä yli puolet eli 56 % tytöis-tä, pojista vain 44 %. Opinnäytetyön tulokset kertovat kuitenkin vain Varilan koulun 5-luokkalaisten oppilaiden tavoista, eikä tuloksia voida näin ollen yleistää.
Projekti toteutui suunnitellusti aikataulussa ja täytti sille asetetut tavoitteet. Tarkoi-tuksena oli Power- point esityksen avulla perehdyttää oppilaat internetin ja pelimaa-ilman haittoihin, lisätä nuorten tietoisuutta pelien ikärajoista sekä ja niiden vaikutuk-sesta 10 -12- vuotiaan nuoren hyvinvointiin. Lisäksi projektin tarkoituksena oli tukea alakouluikäisen lapsen terveyden edistämistä ja hallintaa. Oppilaat pitivät esitystä mielenkiintoisena sekä aihetta tärkeänä.
Toteutetun projektin pohjalta kävi ilmi, että 5-luokkalaisista oppilaista internettiä käyttää usein 39 % oppilaista ja digitaalisia pelejä 26 %. Kyselyn mukaan ikätasoaan vanhemmille tarkoitettuja pelejä puolestaan pelasi usein 18 %. Kiellettyjä pelejä pe-lasivat enemmän pojat kuin tytöt. Liikaa aikaa omasta mielestään tietokoneella tai digitaalisten pelien maailmassa koki puolestaan viettävänsä yli puolet eli 56 % tytöis-tä, pojista vain 44 %. Opinnäytetyön tulokset kertovat kuitenkin vain Varilan koulun 5-luokkalaisten oppilaiden tavoista, eikä tuloksia voida näin ollen yleistää.
Projekti toteutui suunnitellusti aikataulussa ja täytti sille asetetut tavoitteet. Tarkoi-tuksena oli Power- point esityksen avulla perehdyttää oppilaat internetin ja pelimaa-ilman haittoihin, lisätä nuorten tietoisuutta pelien ikärajoista sekä ja niiden vaikutuk-sesta 10 -12- vuotiaan nuoren hyvinvointiin. Lisäksi projektin tarkoituksena oli tukea alakouluikäisen lapsen terveyden edistämistä ja hallintaa. Oppilaat pitivät esitystä mielenkiintoisena sekä aihetta tärkeänä.