Kotipalvelun käynnistämishanke Tikkurilan aluekirjastossa Vantaalla
Kuutti, Päivi (2013)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013090915051
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013090915051
Tiivistelmä
Tutkimushankkeen tarkoituksena oli löytää paras mahdollinen ratkaisu kotipalvelun toteuttamiseen Vantaan aluekirjastossa Tikkurilassa. Tutkimusmetodina käytettiin benchmarking-menetelmää sekä palvelumuotoilun konseptia. Tutkimuksessa vertailtiin Espoon, Helsingin ja Keravan kaupunginkirjaston ratkaisuja kotipalvelun toteuttamiseksi.
Melkein kaikissa yleisissä kirjastoissa Suomessa on kotipalvelu toiminta asiakkaille. Asiakkaat, jotka eivät syystä tai toisesta pääse itse kirjastoon voivat tukeutua kirjastojen tarjoamaan palveluun, jossa kirjastojen aineistot tuodaan heille kotiin.
Vertailun tuloksena tutkimuksessa yhdisteltiin parhaimpia Espoon, Helsingin ja Keravan kaupunginkirjaston kotipalvelun käytäntöjä. Ainoastaan Keravan kaupunginkirjasto käyttää vapaa-ehtoisia toimijoita aineiston valitsemiseen ja kuljettamiseen kotipalvelun asiakkaille. Jo heti alusta asti oli selvää, että Tikkurilan aluekirjastolla ei ole resursseja palkata erikseen henkilökuntaa kotipalvelun käynnistämiseen, joten vapaaehtoiset olivat ainoa vaihtoehto, että hanke saatiin käynnistymään. Vapaaehtoisten kartoittamisen jälkeen SPR:n ystäväpalvelun vapaaehtoiset olivat luontevin vaihtoehto hankkeen käynnistämiseksi. Kotipalvelu hanke käynnistettiin Tikkuri-lan aluekirjastossa marraskuussa 2012 SPR:n vapaaehtoisten voimin. Hankkeen koordinaatto-rina toimi ja toimii yhä edelleen tutkimuksen tekijä.
Hanke on lähtenyt hyvin käyntiin ja tällä hetkellä koordinaattori, tutkimuksen tekijä yrittää löytää lisää asiakkaita SPR:n vapaaehtoisille. Tarkoituksena on juurruttaa kotipalvelu koko Vantaan tasoiseksi palveluksi, mutta tämä tulee tapahtumaan hyvin pienin askelin. Paras vaihtoehto olisi jos kotipalvelu saisi Tikkurilan kirjastoon henkilökunnan, joka olisi perehtynyt kotipalvelu työhön. Tutkijan mielestä olisi hienoa jos kotipalvelu voisi Vantaalla saada yhtä hyvät taloudelliset resurssit toimiakseen kuin Helsingin kaupunginkirjastossa on tällä hetkellä. Helsingin kaupunginkirjaston kotipalvelun vakituisen henkilöstön määrä on viisi kirjastovirkailijaa ja kuljetuksen Helsingissä hoitaa Itella.
Melkein kaikissa yleisissä kirjastoissa Suomessa on kotipalvelu toiminta asiakkaille. Asiakkaat, jotka eivät syystä tai toisesta pääse itse kirjastoon voivat tukeutua kirjastojen tarjoamaan palveluun, jossa kirjastojen aineistot tuodaan heille kotiin.
Vertailun tuloksena tutkimuksessa yhdisteltiin parhaimpia Espoon, Helsingin ja Keravan kaupunginkirjaston kotipalvelun käytäntöjä. Ainoastaan Keravan kaupunginkirjasto käyttää vapaa-ehtoisia toimijoita aineiston valitsemiseen ja kuljettamiseen kotipalvelun asiakkaille. Jo heti alusta asti oli selvää, että Tikkurilan aluekirjastolla ei ole resursseja palkata erikseen henkilökuntaa kotipalvelun käynnistämiseen, joten vapaaehtoiset olivat ainoa vaihtoehto, että hanke saatiin käynnistymään. Vapaaehtoisten kartoittamisen jälkeen SPR:n ystäväpalvelun vapaaehtoiset olivat luontevin vaihtoehto hankkeen käynnistämiseksi. Kotipalvelu hanke käynnistettiin Tikkuri-lan aluekirjastossa marraskuussa 2012 SPR:n vapaaehtoisten voimin. Hankkeen koordinaatto-rina toimi ja toimii yhä edelleen tutkimuksen tekijä.
Hanke on lähtenyt hyvin käyntiin ja tällä hetkellä koordinaattori, tutkimuksen tekijä yrittää löytää lisää asiakkaita SPR:n vapaaehtoisille. Tarkoituksena on juurruttaa kotipalvelu koko Vantaan tasoiseksi palveluksi, mutta tämä tulee tapahtumaan hyvin pienin askelin. Paras vaihtoehto olisi jos kotipalvelu saisi Tikkurilan kirjastoon henkilökunnan, joka olisi perehtynyt kotipalvelu työhön. Tutkijan mielestä olisi hienoa jos kotipalvelu voisi Vantaalla saada yhtä hyvät taloudelliset resurssit toimiakseen kuin Helsingin kaupunginkirjastossa on tällä hetkellä. Helsingin kaupunginkirjaston kotipalvelun vakituisen henkilöstön määrä on viisi kirjastovirkailijaa ja kuljetuksen Helsingissä hoitaa Itella.