dc.contributor.author | Viuha, Tuula | |
dc.date.accessioned | 2013-09-11T05:31:32Z | |
dc.date.available | 2013-09-11T05:31:32Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2013091015113 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/63952 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia ja näkemyksiä riihimäkeläisen päiväkodin päiväkotiryhmän vanhemmilla on osallisuudesta päiväkodin toimintaan ja millaiseen toimintaan vanhemmat haluaisivat osallistua. Tutkimus toteutettiin Riihimäellä, Saturnuksen päiväkodissa, Aurinkometsän ryhmässä, joka oli osaltaan mukana Kanta–Hämeen alueella Kuulas-hankkeessa kehittämässä vanhempien päivähoidon arkeen osallistavaa toimintaa.
Teoriaosuudessa perehdyttiin varhaiskasvatusyhteisön lisäksi osallisuuden käsitteeseen ja ulottuvuuksiin, kasvatuskumppanuuteen sekä sosiokulttuuriseen innostamiseen. Kvalitatiivisen tutkimuksen aineisto kerättiin ryhmän lasten vanhempia haastattelemalla sekä kyselylomakkeella. Kerätty tieto analysoitiin haastatteluteemoihin perustuvien teemojen mukaan.
Tutkimuksesta ilmeni, että vanhemmat kokivat osallisuutta toimintaan osallistumisen kautta, vuorovaikutuksessa henkilökunnan kanssa sekä muiden vanhempien kanssa. Vanhemmat osallistuivat mielellään toiminnallisiin tapahtumiin, mutta olivat myös halukkaita osallistumaan ja kehittämään toiminnan suunnittelua, toteuttamista, arviointia ja tiedon jakamista
Vanhempi liittyy päiväkotiin lapsensa kautta. Motiivina osallisuuteen on lapseen liittyvän tiedon lisääminen kokemuksen ja kasvatuskumppanuuden kautta sekä liittyminen osaksi päiväkotiyhteisöä. Vanhempien osallisuuden vahvistuminen edellyttää päiväkodin henkilökunnalta avoimuutta, aitoa kuulemista ja osallisuuden mahdollistamista eri menetelmin ja asentein. Olennaista olisi tehdä päiväkodista yhteisö, jonne vanhemmat kokisivat kuuluvansa tasavertaisina jäseninä luontevasti, kutsumattakin. | fi |
dc.description.abstract | ABSTRACT
The purpose of the thesis was to determine what kind of experiences and views parents have about involvement in the activities of their children’s daycare group and to find out what kind of activities the parents would like to participate in. The study was executed in a group named Aurink-ometsä, in the daycare centre Saturnus in Riihimäki. The group participat-ed in the Kuulas project which aimed to develop parental involvement in the everyday activities in day care in Kanta-Häme area.
The theoretical background consists of early childhood education and care (ECEC), the concept and dimensions of involvement, ECEC partnership, and sociocultural animation. Qualitative research data were collected from the children’s parents by means of interviews and questionnaire. The re-search material was analysed according to themes.
The study revealed that parents experienced involvement through partici-pating in the activities and interacting with the staff and other parents. Parents were delighted to attend activity-based events, but they were also willing to participate and develop the planning, implementation and evalu-ation of activities and the dissemination of information.
The motive for parental involvement is to increase the knowledge con-cerning the child through experience and ECEC partnership, as well as to become a part of the daycare community. Enhancing parental involvement provides that the staff members are open and genuinely interested and en-able participation by means of various methods and attitudes. A daycare centre should be a community, where parents would feel naturally wel-come as equal members at any time. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Hämeen ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Vanhempien näkemyksiä ja kokemuksia osallisuudesta päiväkotiryhmän toiminnassa | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/1789 | |
dc.organization | Hämeen ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.ysa | varhaiskasvatus | |
dc.subject.ysa | kasvatuskumppanuus | |
dc.subject.ysa | sosiokulttuurinen innostaminen | |
dc.contributor.organization | Hämeen ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | varhaiskasvatusyhteisö | |
dc.subject.keyword | osallisuus | |
dc.subject.keyword | kasvatuskumppanuus | |
dc.subject.keyword | sosiokulttuurinen innostaminen | |
dc.subject.specialization | Sosiaalipedagoginen kasvatus | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences| | |
dc.subject.discipline | Sosiaalialan koulutusohjelma | |