"Ihmisen ei ole hyvä olla yksin" : Aamunavaukset yksinäisyydestä ja ystävyyden merkityksestä Joensuun lyseon lukion opiskelijoille
Jormanainen, Eerika; Päivinen, Sini-Helena (2013)
Jormanainen, Eerika
Päivinen, Sini-Helena
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091215215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091215215
Tiivistelmä
Yksinäisyys on monen nuoren ongelma. Nuorista 19 prosenttia kokee itsensä yksinäiseksi, ja yksinäisyys vaikuttaa nuoren tulevaisuuteen kielteisesti. Vuonna 2010 tehdyn Kouluterveyskyselyn mukaan merkittävä osa pohjoiskarjalaisista lukio-opiskelijoista elää ilman yhtään läheistä ystävää. Pojista 12 prosenttia ja tytöistä 7 prosenttia kokee, ettei heillä ole yhtään ystävää, jolle uskoutua. Yksinäisyys on iästä riippumatta vakava sekä mielenterveyttä että fyysistä terveyttä uhkaava tila.
Opinnäytetyön aiheena oli nuorten yksinäisyys. Tarkoituksena oli tuottaa tietoa aiheesta Joensuun lyseon lukion opiskelijoille. Opinnäytetyön tehtävänä oli pitää kaksi erillistä aamunavausta, joiden aiheina olivat yksinäisyys ja sen vaikutukset, sekä ystävyys voimavarana. Joensuun lyseon lukion avaintavoitteena on lukuvuosina 2012- 2014 kouluyhteisön hyvinvoinnin ja wellness-toiminnan edistäminen. Wellness pitää sisällään lukiolaisen fyysisen, psyykkisen, sosiaalisen ja hengellisen hyvinvoinnin. Wellnessiä voidaan käsitellä esimerkiksi elämänhallintana, stressittömyytenä, riittävänä lepona ja aivojen virikkeellisyytenä.
Toisen ja korkea-asteen opiskelijat kuuluvat opiskeluterveydenhuollon piiriin. Opiskeluterveydenhuollon keskeinen tehtävä on terveyden edistämisen, sairauksien hoidon ja ennaltaehkäisyn lisäksi tukea myös sosiaalista ja psyykkistä terveyttä. Tarkoituksena on ylläpitää ja edistää suojaavia tekijöitä sekä olosuhteissa että opiskelijoissa itsessään. Se pyrkii myös vähentämään laukaisevia ja altistavia riskitekijöitä, sekä yksilön haavoittuvuutta. Jatkokehitysmahdollisuutena voisi tutkia tarkemmin alueen nuorten yksinäisyyden kokemuksia.
Opinnäytetyön aiheena oli nuorten yksinäisyys. Tarkoituksena oli tuottaa tietoa aiheesta Joensuun lyseon lukion opiskelijoille. Opinnäytetyön tehtävänä oli pitää kaksi erillistä aamunavausta, joiden aiheina olivat yksinäisyys ja sen vaikutukset, sekä ystävyys voimavarana. Joensuun lyseon lukion avaintavoitteena on lukuvuosina 2012- 2014 kouluyhteisön hyvinvoinnin ja wellness-toiminnan edistäminen. Wellness pitää sisällään lukiolaisen fyysisen, psyykkisen, sosiaalisen ja hengellisen hyvinvoinnin. Wellnessiä voidaan käsitellä esimerkiksi elämänhallintana, stressittömyytenä, riittävänä lepona ja aivojen virikkeellisyytenä.
Toisen ja korkea-asteen opiskelijat kuuluvat opiskeluterveydenhuollon piiriin. Opiskeluterveydenhuollon keskeinen tehtävä on terveyden edistämisen, sairauksien hoidon ja ennaltaehkäisyn lisäksi tukea myös sosiaalista ja psyykkistä terveyttä. Tarkoituksena on ylläpitää ja edistää suojaavia tekijöitä sekä olosuhteissa että opiskelijoissa itsessään. Se pyrkii myös vähentämään laukaisevia ja altistavia riskitekijöitä, sekä yksilön haavoittuvuutta. Jatkokehitysmahdollisuutena voisi tutkia tarkemmin alueen nuorten yksinäisyyden kokemuksia.