Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

LUKIOLAISTEN HYVINVOINNIN KARTOITUS KOULUTERVEYSKYSELYÄ HYÖDYNTÄEN : Hyvinvoinnin haavoittavien ja edistävien tekijöiden selventäminen

Luhanko, Iida; Taylor, Samuel (2013)

 
Avaa tiedosto
Luhanko_Iida.pdf (508.3Kt)
Lataukset: 


Luhanko, Iida
Taylor, Samuel
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013082614775
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Cygnaeus-lukion oppilaiden hyvinvointia edistäviä ja haavoittavia tekijöitä sekä tuoda ne kouluyhteisön ja oppilaiden vanhempien tietoisuuteen. Opinnäytetyön tavoitteena oli pohtia hyvinvointia edistäviä ja haavoittavia tekijöitä yhdessä kouluyhteisön ja oppilaiden vanhempien kanssa sekä saada aikaan terveyttä edistävä keskusteluyhteys. Nuorten hyvinvointia pohdittiin lukiolaisten kouluolojen, koetun terveyden, terveystietämyksen, seksuaalisen kanssakäymisen, asenteiden sekä terveystottumusten ja perhesuhteiden näkökulmasta.

Toiminnallinen opinnäytetyömme toteutettiin yhteistyössä Cygnaeus-lukion oppilashuoltoryhmän kanssa. Opinnäytetyössä analysoimme vuoden 2011 kouluterveyskyselyn tuloksia kyseisen lukion osalta. Lukiolaisten vastausten perusteella nostimme esiin kouluyhteisön hyvinvointia edistäviä sekä haavoittavia tekijöitä. Kouluterveyskyselyn tuloksista suunnittelimme kolme erinäistä keskustelutilaisuutta, jotka pidimme lukiolaisille, koulun henkilökunnalle sekä lukiolaisten huoltajille. Huoltajille pidetty keskustelutilaisuus toteutettiin paneelikeskusteluna, jossa keskustelivat lukion terveydenhoitaja, poliisi, psykiatrinen sairaanhoitaja sekä kaksi lukiolaista. Keskustelutilaisuuksissa saatiin aikaan runsaasti yhteistä ja avointa keskustelua, jolla voitiin vaikuttaa kouluyhteisön hyvinvointiin. Oppilaat ja heidän huoltajansa sekä koulun henkilökunta kokivat keskustelutilaisuudet oivaksi tavaksi käydä läpi heidän hyvinvointiinsa vaikuttavia tekijöitä.

Toiminnallisen opinnäytetyömme perusteella kouluyhteisön hyvinvointia edistäviksi tekijöiksi osoittautui, että oppilaat pitivät koulunkäynnistä ja he olivat tyytyväisiä opettajien toimintaan, koulun tilat olivat hyvät, terveydentila koettiin hyväksi ja heillä oli hyvä seksuaalitietämys sekä oppilaiden keskusteluyhteydet vanhempiin olivat toimivat. Kouluyhteisöä haavoittavia tekijöitä olivat oppilaisiin kohdistuva seksuaalinen ehdottelu ja ahdistelu, masentuneisuus, päihteiden helppo hankinta sekä lukiolaisten netissä vietettävä aika oli suuri ja lukiolaisten asenne mietoja huumausaineita kohtaan oli salliva. Lisäksi opinnäytetyön tuotoksena syntyi malli, jonka avulla voidaan analysoida, tiedottaa ja yhdessä keskustella kouluterveyskyselyn tuloksista kouluyhteisön kanssa.
Jatkotutkimusaiheena ehdotamme, että lukio käsittelee uuden kouluterveyskyselyn opinnäytetyömme mallin mukaisesti. Kehittämishaasteena ehdotamme, että keskustelua syvennetään opinnäytetyössämme esille nousseista haavoittavista tekijöistä kouluyhteisön kanssa teemapäivien muodossa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste