Terveyden edistämisen teemaillat 5.- 6. luokkalaisille tytöille Otsolassa
Kalliokorpi, Katriina; Viljanen, Niina (2013)
Kalliokorpi, Katriina
Viljanen, Niina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091615310
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091615310
Tiivistelmä
Tämän projektiluonteisen opinnäytetyön tarkoitus oli toteuttaa Otsolan nuorisotyön ryhmässä käyville 5.-6. luokkalaisille tytöille terveyttä edistävä projekti. Projektin tavoitteina oli perehtyä alakouluikäisten kehitykseen, toteuttaa sekä arvioida terveyttä edistävä projekti yhteistyössä Otsolan nuorisotyön kanssa ja edistää nuorisotyön pienryhmässä käyvien tyttöjen terveyttä. Projektin tarkoituksena oli erilaisten teemailtojen avulla kertoa tytöille terveellisen ruoan merkityksestä heidän omaan elämäänsä, Internetin käytöstä ja siihen mahdollisesti liittyvistä vaaroista, henkilökohtaisesta hygieniasta sekä seksuaalisuudesta ja sen muutoksista murrosiän kynnyksellä.
Projektin jokainen teemailta sisälsi sekä teoreettisen että toiminnallisen osuuden. Teoriaosuuksien toteutuksessa käytettiin apuna PowerPoint –esityksiä. Kyseiset esitykset jäivät yhteistyötahon käyttöön. Yhteistyötaholle koottiin myös tiivistelmät teemailtojen toteutuksista ja niihin tarvittavista välineistä. Jokaisen toteutuskerran jälkeen tytöiltä ja ryhmän varsinaisilta ohjaajilta kerättiin palautetta kyselylomakkeella. Tyttöjen palautteiden perusteella kaikki muut illat olivat onnistuneita paitsi Internetiin liittyvä ilta, jonka toteutuksesta yksi tytöistä ei pitänyt. Ryhmän varsinaisien ohjaajien palaute oli tyttöjen kanssa samoilla linjoilla. Joitakin tehtäviä ja toteutusta olisi ohjaajien palautteiden perusteella voinut parantaa.
Projektin myötä omat ryhmänohjaus taitomme karttuivat ja saimme kokemusta myös projektin suunnittelusta, toteutuksesta sekä arvioinnista. Ryhmätyöskentelytaitomme kehittyivät ja opimme ottamaan toisen huomioon toiminnassamme projektin aikana.
Tämän projektiluontoisen opinnäytetyön idea lähti liikkeelle halusta vaikuttaa
nuorten tyttöjen terveyteen ja elämänvalintoihin. Teemailtojen aiheet ovat hyvin
ajankohtaiset, koska suomalaisilla nuorilla on paljon parannettavaa
elämäntavoissaan, erityisesti ruoan, hygienian ja Internetin käytön suhteen.
Teemaillat suunniteltiin tiiviissä yhteistyössä Otsolan nuorisotyön kanssa ja kaikki ideat hyväksytettiin heillä ennen toteutuskertoja.
Projektin jokainen teemailta sisälsi sekä teoreettisen että toiminnallisen osuuden. Teoriaosuuksien toteutuksessa käytettiin apuna PowerPoint –esityksiä. Kyseiset esitykset jäivät yhteistyötahon käyttöön. Yhteistyötaholle koottiin myös tiivistelmät teemailtojen toteutuksista ja niihin tarvittavista välineistä. Jokaisen toteutuskerran jälkeen tytöiltä ja ryhmän varsinaisilta ohjaajilta kerättiin palautetta kyselylomakkeella. Tyttöjen palautteiden perusteella kaikki muut illat olivat onnistuneita paitsi Internetiin liittyvä ilta, jonka toteutuksesta yksi tytöistä ei pitänyt. Ryhmän varsinaisien ohjaajien palaute oli tyttöjen kanssa samoilla linjoilla. Joitakin tehtäviä ja toteutusta olisi ohjaajien palautteiden perusteella voinut parantaa.
Projektin myötä omat ryhmänohjaus taitomme karttuivat ja saimme kokemusta myös projektin suunnittelusta, toteutuksesta sekä arvioinnista. Ryhmätyöskentelytaitomme kehittyivät ja opimme ottamaan toisen huomioon toiminnassamme projektin aikana.
Tämän projektiluontoisen opinnäytetyön idea lähti liikkeelle halusta vaikuttaa
nuorten tyttöjen terveyteen ja elämänvalintoihin. Teemailtojen aiheet ovat hyvin
ajankohtaiset, koska suomalaisilla nuorilla on paljon parannettavaa
elämäntavoissaan, erityisesti ruoan, hygienian ja Internetin käytön suhteen.
Teemaillat suunniteltiin tiiviissä yhteistyössä Otsolan nuorisotyön kanssa ja kaikki ideat hyväksytettiin heillä ennen toteutuskertoja.