Selvitys Mikkelin seudun sosiaali- ja terveystoimen yhteistoiminta-aluekokeilussa olevien kuntien turvapuhelinpalveluista
Lappi, Paula (2013)
Lappi, Paula
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091515305
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091515305
Tiivistelmä
Turvapuhelinpalvelut ovat osa kuntien kotihoidon tukipalveluita. Kotihoidon tukipalveluiden järjestämisestä säädetään Sosiaalihuoltoasetuksessa (29.6.1983 / 607). Kunnilla on yleinen velvollisuus järjestää kotona asumista tukevia palveluita toimintakyvyltään alentuneille kuntalaisille, joiden kyky suoriutua päivittäisistä toiminnoista on vaikeutunut. Kunnat voivat järjestää turvapuhelinpalveluita omana toimintana, ostopalveluina tai molemmin järjestämistavoin.
Laki kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta (9.2.2007 / 169) määrää kuntien perusterveydenhuollon ja sosiaalitoimen järjestämisestä uudella tavalla. Vuonna 2010 Mikkelin seudulla sosiaali- ja terveystoimen yhteistoiminta-alueen suunnitteluun ryhtyivät Hirvensalmen, Kangasniemen, Mikkelin, Mäntyharjun, Pertunmaan, Puumalan, Ristiinan ja Suomenniemen kunnat.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää aluekokeilu kuntien turvapuhelinpalveluiden järjestämistapa sekä tuoda tietoa yhteistoiminnalliseen kehittämiseen. Selvitystyö toteutettiin yhteistoiminta-alueen kuntien turvapuhelinpalveluiden kokonaisuutta kartoittavan lomakekyselyn avulla.
Tutkimustulokset osoittivat, että keskeisimmät kehittämistarpeet liittyivät turvapuhelinpalveluiden laadun kehittämiseen. Kehittämistarpeet liittyvät palveluiden myöntämiskriteerien määrittelyyn, asiakkaan ja palveluntuottajan välisen sopimuksen käyttöönottoon, palvelumaksuun, auttajatoiminnan järjestämiseen, asiakkaalle myönnettäviin turvapuhelinlaitteisiin, joidenkin kuntien omiin turvapuhelinhälytysten vastaanottolaitteistoihin sekä henkilöstön osaamisen kehittämiseen. Myös uusia tutkimusaiheita nousi esiin.
Yhteistoiminta-alueen turvapuhelinpalveluiden järjestämistavan yhdenmukaistaminen edesauttaa kuntalaisten tasaveroisten palveluiden toteutumista. Alueelle tarvitaan yhteinen toimintamalli (toimenpideohjelma), jossa määritellään toiminnan sisältö, tavoitteet, käytettävä teknologia ja palvelusisällöt. Turvapuhelinpalveluiden järjestämisprosessin ensimmäisen vaiheen ja ylläpitovaiheen keskittäminen yhden toimipisteen tehtäväksi vähentää alueellisesti tehtävää päällekkäistä työtä.
Hyvinvointiteknologisten ratkaisujen odotetaan tukevan toimintakyvyltään alentuneiden henkilöiden kotona asumista sekä hoitotyössä työskenteleviä työntekijöitä. Uusien teknologioiden käyttöönotto edellyttää toimivaa ja vahvaa osaamista omaavaa perustaa, jolle voidaan ryhtyä luomaan uutta.
Laki kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta (9.2.2007 / 169) määrää kuntien perusterveydenhuollon ja sosiaalitoimen järjestämisestä uudella tavalla. Vuonna 2010 Mikkelin seudulla sosiaali- ja terveystoimen yhteistoiminta-alueen suunnitteluun ryhtyivät Hirvensalmen, Kangasniemen, Mikkelin, Mäntyharjun, Pertunmaan, Puumalan, Ristiinan ja Suomenniemen kunnat.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää aluekokeilu kuntien turvapuhelinpalveluiden järjestämistapa sekä tuoda tietoa yhteistoiminnalliseen kehittämiseen. Selvitystyö toteutettiin yhteistoiminta-alueen kuntien turvapuhelinpalveluiden kokonaisuutta kartoittavan lomakekyselyn avulla.
Tutkimustulokset osoittivat, että keskeisimmät kehittämistarpeet liittyivät turvapuhelinpalveluiden laadun kehittämiseen. Kehittämistarpeet liittyvät palveluiden myöntämiskriteerien määrittelyyn, asiakkaan ja palveluntuottajan välisen sopimuksen käyttöönottoon, palvelumaksuun, auttajatoiminnan järjestämiseen, asiakkaalle myönnettäviin turvapuhelinlaitteisiin, joidenkin kuntien omiin turvapuhelinhälytysten vastaanottolaitteistoihin sekä henkilöstön osaamisen kehittämiseen. Myös uusia tutkimusaiheita nousi esiin.
Yhteistoiminta-alueen turvapuhelinpalveluiden järjestämistavan yhdenmukaistaminen edesauttaa kuntalaisten tasaveroisten palveluiden toteutumista. Alueelle tarvitaan yhteinen toimintamalli (toimenpideohjelma), jossa määritellään toiminnan sisältö, tavoitteet, käytettävä teknologia ja palvelusisällöt. Turvapuhelinpalveluiden järjestämisprosessin ensimmäisen vaiheen ja ylläpitovaiheen keskittäminen yhden toimipisteen tehtäväksi vähentää alueellisesti tehtävää päällekkäistä työtä.
Hyvinvointiteknologisten ratkaisujen odotetaan tukevan toimintakyvyltään alentuneiden henkilöiden kotona asumista sekä hoitotyössä työskenteleviä työntekijöitä. Uusien teknologioiden käyttöönotto edellyttää toimivaa ja vahvaa osaamista omaavaa perustaa, jolle voidaan ryhtyä luomaan uutta.