Kyselytutkimus sosiaalisten verkkoyhteisöjen käytöstä Seinäjoen alueella
Ilkka, Antti (2009)
Ilkka, Antti
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912097527
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912097527
Tiivistelmä
Sosiaalinen media kasvattaa koko ajan suosiotaan ja houkuttelee uusia käyttäjiä puoleensa. Sosiaalisia verkkoyhteisöjä voidaan pitää sosiaalisen median palvelujen ytimenä. Sosiaalisista verkkoyhteisöistä on tullut viime vuosina nopeimmin kasvava kommunikoinnin väline maailmassa. Niiden avulla ihmiset voivat pitää yhteyttä toisiinsa entistä helpommin. Verkkoyhteisöt ovat jo henkilökohtaista sähköpostia suositumpia ja saavat yhä enemmän jalansijaa myös markkinoinnissa.
Tämän opinnäytetyön tärkein tavoite oli selvittää sosiaalisten verkkoyhteisöjen käyttöä Seinäjoen alueella. Pyrittiin selvittämään, kuinka tärkeitä sosiaaliset kontaktit verkkoyhteisöjen kautta nykyään ovat. Lisäksi selvitettiin, mitkä yhteisöpalvelut ovat erityisen tunnettuja ja suosittuja.
Tutkimusmetodina käytettiin lomakekyselyä. Kyselyn vastaajina toimi satunnainen otantajoukko Seinäjoen alueelta. Tutkimukseen vastasi 54 miestä ja 49 naista eli yhteensä 103 vastaajaa. Kyselyn tulokset analysoitiin vastausten pohjalta sekä kuvattiin taulukko- ja kuviomuodoissa. Vastaajien ikäjakauma oli erittäin laaja, koska haluttiin tietää, kuinka ikä vaikuttaa verkkoyhteisöjen käyttöön. Tuloksista selvisi, että ikä vaikutti verkkoyhteisöjen käyttöön paljon. Viidestä ikäryhmästä kolme nuorinta ryhmää pitivät verkkoyhteisöjä tärkeinä itsellensä, kun taas kaksi vanhinta ryhmää pitivät verkkoyhteisöjä lähes merkityksettöminä tai ei lainkaan tärkeinä.
Kyselyn tuloksista selvisi, että 62 prosenttia vastaajista piti yhteydenpitoa verkkoyhteisöjen tärkeimpänä piirteenä. Tämä osoittaa, kuinka tärkeitä kommunikoinnin välineitä verkkoyhteisöt ovat. Vastaajat tunsivat parhaiten Facebookin ja YouTuben. Facebook (88,5 %) ja YouTube (70,5 %) olivat myös käytetyimpiä yhteisöpalveluja.
Tämän opinnäytetyön tärkein tavoite oli selvittää sosiaalisten verkkoyhteisöjen käyttöä Seinäjoen alueella. Pyrittiin selvittämään, kuinka tärkeitä sosiaaliset kontaktit verkkoyhteisöjen kautta nykyään ovat. Lisäksi selvitettiin, mitkä yhteisöpalvelut ovat erityisen tunnettuja ja suosittuja.
Tutkimusmetodina käytettiin lomakekyselyä. Kyselyn vastaajina toimi satunnainen otantajoukko Seinäjoen alueelta. Tutkimukseen vastasi 54 miestä ja 49 naista eli yhteensä 103 vastaajaa. Kyselyn tulokset analysoitiin vastausten pohjalta sekä kuvattiin taulukko- ja kuviomuodoissa. Vastaajien ikäjakauma oli erittäin laaja, koska haluttiin tietää, kuinka ikä vaikuttaa verkkoyhteisöjen käyttöön. Tuloksista selvisi, että ikä vaikutti verkkoyhteisöjen käyttöön paljon. Viidestä ikäryhmästä kolme nuorinta ryhmää pitivät verkkoyhteisöjä tärkeinä itsellensä, kun taas kaksi vanhinta ryhmää pitivät verkkoyhteisöjä lähes merkityksettöminä tai ei lainkaan tärkeinä.
Kyselyn tuloksista selvisi, että 62 prosenttia vastaajista piti yhteydenpitoa verkkoyhteisöjen tärkeimpänä piirteenä. Tämä osoittaa, kuinka tärkeitä kommunikoinnin välineitä verkkoyhteisöt ovat. Vastaajat tunsivat parhaiten Facebookin ja YouTuben. Facebook (88,5 %) ja YouTube (70,5 %) olivat myös käytetyimpiä yhteisöpalveluja.