Nuorten kirjastonkäyttöä vähentävät tekijät
Huynh, Pauliina (2013)
Huynh, Pauliina
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091815393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091815393
Tiivistelmä
Sekä nuoruuden että vapaa-ajan käsitteet ovat moniselitteisiä. Nuoruudelle on monia määritelmiä riippuen tarpeesta ja aiheyhteydestä. Vapaa-aika taas on monimuotoisuutensa lisäksi vielä niin uusi käsite, ettei sille ole syntynyt yksiselitteistä määritelmää.
Kirjastoissa onkin tehtävä omat linjanvedot siitä, miten ne määrittelevät nuortenpalveluidensa kohderyhmän ja oman vapaa-ajanviettopaikan statuksensa. Kirjasto on kaikille avoin ja tasapuolinen paikka, jonne kuka tahansa saa tulla juuri sellaisena kuin on. Kirjastot tarjoavatkin jo paljon erilaisia palveluita nuorille, mutta vaikuttaa siltä, että palvelut eivät aina joko tavoita kohderyhmäänsä tai nuorilla on muita syitä olla tulematta kirjastoon.
Tutkimukseen liittyen tehtiin kysely, johon vastasi 133 nuorta eri puolilta Turkua ja lähikuntia. Vastausten perusteella yleiskäsitys kirjastosta ja sen kokoelmista on positiivinen. Kuitenkin nuorilla on paljon erilaisia syitä, jotka vähentävät heidän kirjastonkäyttöään. Kyselyn perusteella suurimpia syitä ovat aineistoissa koetut puutteet, kiinnostavan aineiston hankala löydettävyys, ajanpuute ja epätietoisuus siitä, mitä kaikkea kirjastolla on tarjota. Kaikki eivät myöskään koe kirjastoa viihtyisäksi paikaksi viettää aikaa. Nuoret myös käyttävät kirjastoa hyvin perinteisin tavoin aineiston lainaamiseen ja opiskeluun, mistä voidaan päätellä muiden palveluiden olevan vielä ison yleisön tietämättömissä.
Kirjastoissa voitaisiinkin panostaa sekä aineiston erilaiseen esillepanoon, nuortenosaston viihtyisyyteen että palveluiden markkinointiin. Myös yhteistyö sekä ryhmien että yksilöiden kanssa (kouluyhteistyö, jalkautuva palvelu osastoilla) voisi auttaa nuoria löytämään itselleen sopivaa aineistoa ja kiinnostavia palveluita.
Kirjastoissa onkin tehtävä omat linjanvedot siitä, miten ne määrittelevät nuortenpalveluidensa kohderyhmän ja oman vapaa-ajanviettopaikan statuksensa. Kirjasto on kaikille avoin ja tasapuolinen paikka, jonne kuka tahansa saa tulla juuri sellaisena kuin on. Kirjastot tarjoavatkin jo paljon erilaisia palveluita nuorille, mutta vaikuttaa siltä, että palvelut eivät aina joko tavoita kohderyhmäänsä tai nuorilla on muita syitä olla tulematta kirjastoon.
Tutkimukseen liittyen tehtiin kysely, johon vastasi 133 nuorta eri puolilta Turkua ja lähikuntia. Vastausten perusteella yleiskäsitys kirjastosta ja sen kokoelmista on positiivinen. Kuitenkin nuorilla on paljon erilaisia syitä, jotka vähentävät heidän kirjastonkäyttöään. Kyselyn perusteella suurimpia syitä ovat aineistoissa koetut puutteet, kiinnostavan aineiston hankala löydettävyys, ajanpuute ja epätietoisuus siitä, mitä kaikkea kirjastolla on tarjota. Kaikki eivät myöskään koe kirjastoa viihtyisäksi paikaksi viettää aikaa. Nuoret myös käyttävät kirjastoa hyvin perinteisin tavoin aineiston lainaamiseen ja opiskeluun, mistä voidaan päätellä muiden palveluiden olevan vielä ison yleisön tietämättömissä.
Kirjastoissa voitaisiinkin panostaa sekä aineiston erilaiseen esillepanoon, nuortenosaston viihtyisyyteen että palveluiden markkinointiin. Myös yhteistyö sekä ryhmien että yksilöiden kanssa (kouluyhteistyö, jalkautuva palvelu osastoilla) voisi auttaa nuoria löytämään itselleen sopivaa aineistoa ja kiinnostavia palveluita.