Tapahtumajärjestämisen käsikirjan kehittäminen Kustavin tapahtumille
Kuru, Henna (2013)
Kuru, Henna
Turun ammattikorkeakoulu
2013

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092015426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092015426
Tiivistelmä
Opinnäytetyön on tilannut Matkalla Kustavissa -hanke, jossa kehitetään Kustavin kunnan matkailuelinkeinon toimintaympäristöä. Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli tuottaa Kustavin tapahtumien järjestämisen tueksi tapahtumajärjestämisen käsikirja. Tapahtumajärjestämisen käsikirjalla tarkoitetaan opasta, josta löytyy tietoa tapahtumien suunnittelu-, toteutus- ja päättämisvaiheisiin kuuluvista tehtävistä. Käsikirjan tavoitteena on helpottaa, tehostaa ja ammattimaistaa Kustavin tapahtumatuotantoa.
Opinnäytetyö tukee kehittämishankkeen tavoitteita: Kustavi-brändin rakentamista ja kestävän kehityksen edistämistä. Opinnäytetyön raportissa selvitetään onnistuneen brändäyksen vaatimuksia, ja käsikirjassa tarjotaan esimerkkejä Kustavi-brändiin kuuluvien elementtien käyttömahdollisuuksista tapahtumien järjestämisen yhteydessä.
Kestävän kehityksen edistämiseksi opinnäytetyössä selvitetään ympäristövastuullisten tapahtumien järjestämismahdollisuuksia. Käsikirjassa tapahtumajärjestäjille osoitetaan ympäristövastuullisten toimien harjoittamisen taloudellisia hyötyjä sekä vastuullisuuden näkyväksi tuomisen markkinoinnillisia ja imagollisia hyötyjä.
Käsikirjan käyttäjäystävällisyys maksimoitiin haastattelemalla kustavilaisia tapahtumajärjestäjiä ja havainnoimalla kahta Kustavin yleisötapahtumaa. Menetelmien avulla selvitettiin, mitkä toiminnot tapahtumajärjestäjien keskuudessa koetaan haasteellisimmiksi ja mitkä kaipaavat kehitystä. Kyseiset toiminnot käsitellään käsikirjassa laajimmin, jotta käsikirja tarjoaa tapahtumien järjestäjille parhaan hyödyn.
Nykypäivänä asiakkaat odottavat yhä laadukkaampia, hyvin toimivia ja elämyksellisiä tapahtumia. Myös paikkakuntaimagon tulee olla kiinnostava ja oheispalveluiden laadukkaita, jotta tapahtumat houkuttelevat tulovirtoja tuovia ulkopaikkakuntalaisia. Tapahtumat ovat tärkeitä myös Kustaville, ja kehitetyn tapahtumajärjestämisen käsikirjan tavoitteena onkin auttaa Kustavin tapahtumia pysymään kehityksessä mukana.
Opinnäytetyö tukee kehittämishankkeen tavoitteita: Kustavi-brändin rakentamista ja kestävän kehityksen edistämistä. Opinnäytetyön raportissa selvitetään onnistuneen brändäyksen vaatimuksia, ja käsikirjassa tarjotaan esimerkkejä Kustavi-brändiin kuuluvien elementtien käyttömahdollisuuksista tapahtumien järjestämisen yhteydessä.
Kestävän kehityksen edistämiseksi opinnäytetyössä selvitetään ympäristövastuullisten tapahtumien järjestämismahdollisuuksia. Käsikirjassa tapahtumajärjestäjille osoitetaan ympäristövastuullisten toimien harjoittamisen taloudellisia hyötyjä sekä vastuullisuuden näkyväksi tuomisen markkinoinnillisia ja imagollisia hyötyjä.
Käsikirjan käyttäjäystävällisyys maksimoitiin haastattelemalla kustavilaisia tapahtumajärjestäjiä ja havainnoimalla kahta Kustavin yleisötapahtumaa. Menetelmien avulla selvitettiin, mitkä toiminnot tapahtumajärjestäjien keskuudessa koetaan haasteellisimmiksi ja mitkä kaipaavat kehitystä. Kyseiset toiminnot käsitellään käsikirjassa laajimmin, jotta käsikirja tarjoaa tapahtumien järjestäjille parhaan hyödyn.
Nykypäivänä asiakkaat odottavat yhä laadukkaampia, hyvin toimivia ja elämyksellisiä tapahtumia. Myös paikkakuntaimagon tulee olla kiinnostava ja oheispalveluiden laadukkaita, jotta tapahtumat houkuttelevat tulovirtoja tuovia ulkopaikkakuntalaisia. Tapahtumat ovat tärkeitä myös Kustaville, ja kehitetyn tapahtumajärjestämisen käsikirjan tavoitteena onkin auttaa Kustavin tapahtumia pysymään kehityksessä mukana.