Markkinoinnin kehittäminen Kyyjärven kunnankirjastossa
Ohranen, Maarit (2013)
Ohranen, Maarit
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092415515
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092415515
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tutkimusongelma kiteytyy kysymykseen: kuinka markkinointivies-tintää tulisi kehittää Kyyjärven kunnankirjastossa, jotta se palvelisi paremmin nykyisiä asiakaita ja tavoittaisi myös ei-käyttäjät. Tavoitteena on saada yleiskuva siitä, kuinka hyvin kuntalaiset tuntevat kirjaston tarjoamat palvelut ja kartoittaa heidän toiveensa siitä, missä kanavissa kirjaston tulisi jatkossa tiedottaa toiminnas-taan. Toiveena on saada myös ideoita palvelun parantamiseksi ja tiedotuksen kehittämiseksi.
Työssä luodaan yleiskatsaus Kyyjärven kunnankirjaston toimintaympäristöön ja toimintaan. Opinnäytteen teoreettinen viitekehys muodostuu markkinoinnin ja markkinointiviestinnän perusteista.
Tutkimus toteutettiin kyselynä, joka oli saatavana sekä paperiversiona että sähköi-sessä muodossa ajalla 2. – 30.4.2013. Kysely oli suunnattu kaikille yli 16-vuotiaille kuntalaisille, myös ulkopaikkakuntalaisten kirjaston asiakkaiden toivottiin vastaavan kyselyyn. Vastauksia kertyi yhteensä 172 kappaletta. Kyselyllä saatiin arv-kasta tietoa asiakasnäkökulmasta. Vastaukset antoivat myös mielikuvan siitä, missä viestintäkanavissa kirjaston on tehokkainta markkinoida.
Yhdistämällä kirjaston nykyiset käytänteet, teoreettisen viitekehyksen antama oppi ja asiakaskyselyn tulokset, saadaan hyvä pohja Kyyjärven kirjaston markkinointi- ja tiedottamissuunnitelman laatimiseen.
Työssä luodaan yleiskatsaus Kyyjärven kunnankirjaston toimintaympäristöön ja toimintaan. Opinnäytteen teoreettinen viitekehys muodostuu markkinoinnin ja markkinointiviestinnän perusteista.
Tutkimus toteutettiin kyselynä, joka oli saatavana sekä paperiversiona että sähköi-sessä muodossa ajalla 2. – 30.4.2013. Kysely oli suunnattu kaikille yli 16-vuotiaille kuntalaisille, myös ulkopaikkakuntalaisten kirjaston asiakkaiden toivottiin vastaavan kyselyyn. Vastauksia kertyi yhteensä 172 kappaletta. Kyselyllä saatiin arv-kasta tietoa asiakasnäkökulmasta. Vastaukset antoivat myös mielikuvan siitä, missä viestintäkanavissa kirjaston on tehokkainta markkinoida.
Yhdistämällä kirjaston nykyiset käytänteet, teoreettisen viitekehyksen antama oppi ja asiakaskyselyn tulokset, saadaan hyvä pohja Kyyjärven kirjaston markkinointi- ja tiedottamissuunnitelman laatimiseen.