Radan päällysrakenteen kunnonhallinnan kehittäminen
Hyvärinen, Jakke (2013)
Hyvärinen, Jakke
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092915635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092915635
Tiivistelmä
Tämä työ toteutettiin VR Trackin suunnittelun toimeksiannosta. Työssä selvitettiin radan päällysrakenteen osien elinkaareen vaikuttavia tekijöitä sekä selvitettiin mahdollisuuksia kehittää jo olemassa olevia radanpitoon liittyviä rekistereitä.
Työssä tarkasteltiin päällysrakenteen komponenttien kulumista Tampere – Parkano välisellä rataosuudella. Työn aikana perehdyttiin myös tarkemmin radanpitoon liittyvien rekistereiden sisältöön. Esimerkkirataosassa käytettiin apuna kyseisen rataosan kunnossapitäjän tarkastusmateriaalia ja puuttuvien tietojen osalta tehtiin henkilöhaastatteluja, sekä luettiin alan kirjallisuutta ja tutkimuksia.
Radantarkastusmateriaalin ja tehtyjen maastokäyntien perusteella laadittiin päällysrakenteen hallintaraporttimalli, jota voidaan tulevaisuudessa käyttää apuna rataosuuksien perusparannustarpeiden määrittämisessä.
Työn tuloksissa käy ilmi, kuinka liikenteen laatu ja määrä vaikuttavat olen-naisesti päällysrakenteen komponenttien kulumiseen. Kunnossapitotarkastuksissa tietoa kerätään paljon, mutta sen hyödynnettävyys on puutteellista. Radanpidon rekisterit ovat tällä hetkellä melko kattavia, ongelmiksi kuitenkin osoittautuivat tietojen ajantasaisuus ja melko kapea hyödynnettävyys. Radanpidon rekistereiden kehittämisen kannalta on tärkeä laajentaa käyttäjäpiiriä, sekä varmistaa ajantasainen tiedonsiirto eri tahojen välillä. Uusien rekistereiden perustamista ei tässä työssä koeta tarpeelliseksi.
Työssä tarkasteltiin päällysrakenteen komponenttien kulumista Tampere – Parkano välisellä rataosuudella. Työn aikana perehdyttiin myös tarkemmin radanpitoon liittyvien rekistereiden sisältöön. Esimerkkirataosassa käytettiin apuna kyseisen rataosan kunnossapitäjän tarkastusmateriaalia ja puuttuvien tietojen osalta tehtiin henkilöhaastatteluja, sekä luettiin alan kirjallisuutta ja tutkimuksia.
Radantarkastusmateriaalin ja tehtyjen maastokäyntien perusteella laadittiin päällysrakenteen hallintaraporttimalli, jota voidaan tulevaisuudessa käyttää apuna rataosuuksien perusparannustarpeiden määrittämisessä.
Työn tuloksissa käy ilmi, kuinka liikenteen laatu ja määrä vaikuttavat olen-naisesti päällysrakenteen komponenttien kulumiseen. Kunnossapitotarkastuksissa tietoa kerätään paljon, mutta sen hyödynnettävyys on puutteellista. Radanpidon rekisterit ovat tällä hetkellä melko kattavia, ongelmiksi kuitenkin osoittautuivat tietojen ajantasaisuus ja melko kapea hyödynnettävyys. Radanpidon rekistereiden kehittämisen kannalta on tärkeä laajentaa käyttäjäpiiriä, sekä varmistaa ajantasainen tiedonsiirto eri tahojen välillä. Uusien rekistereiden perustamista ei tässä työssä koeta tarpeelliseksi.