Learn, understand and communicate - tools for good patient education with a multicultural patient : A Literature Review
Pietiläinen, Emmi (2013)
Pietiläinen, Emmi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092815634
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092815634
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee kirjallisen potilasohjausmateriaalin tuottamista aikuiselle, monikulttuuriselle potilaalle. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä hoitoalan ammattilaisen tulisi ottaa huomioon tehdessään mainitunlaista materiaalia.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kirjallisuuskatsausta, ja aineisto käsiteltiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Tutkimuksessa etsittiin vastausta kahteen kysymykseen; millainen on hyvä kirjallinen potilasohjausmateriaali sekä mitä tulisi ottaa huomioon kun potilasohjaus kohdistetaan monikulttuuriselle potilaalle tai potilasryhmälle?
Tutkimustuloksen mukaan hyvän kirjallisen potilasohjausmateriaalin tuottamisessa tulisi ottaa huomioon neljä osa-aluetta; annetun tiedon laatu, materiaalin ulkoasu ja asettelu, ymmärrettävyys, sekä käytettävyys.
Oppiminen, ymmärtäminen sekä kommunikointi monikulttuurisen potilaan ohjauksessa nousivat esiin tärkeinä teemoina. Englanniksi nämä teemat nimettiin termeillä learning, understanding sekä communicating. Teemat käsittelivät useita aihe-alueita, esimerkiksi kulttuurien erikoispiirteitä, kieltä ja erilaisten terveyskäsitysten hyväksymistä.
Tutkimustulosten sekä taustamateriaalin perusteella koottiin yksisivuinen ohjelehtinen terveydenhoitoalan ammattilaisten käytettäväksi. Sen tarkoituksena on auttaa hyvän kirjallisen potilasohjausmateriaalin tuottamisessa monikulttuuriselle aikuiselle potilaalle. Lehtinen koostuu kahdesta osasta; alussa selitetään lyhyesti hyvän kirjallisen materiaalin tuottamisen perusteet, loppuosassa puolestaan monikulttuurisen potilaan ohjaamisen erityispiirteet. Nämä molemmat osat huomioonottamalla voidaan onnistuneesti tuottaa hyvää kirjallista potilasohjausmateriaalia aikuiselle monikulttuuriselle potilaalle tai potilasryhmälle.
Ohjelehtinen testattiin kuuden sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijan ryhmällä. Se on tilattavissa veloituksetta opinnäytetyön kirjoittajalta sähköpostilla osoitteesta emmipietilainen@gmail.com.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kirjallisuuskatsausta, ja aineisto käsiteltiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Tutkimuksessa etsittiin vastausta kahteen kysymykseen; millainen on hyvä kirjallinen potilasohjausmateriaali sekä mitä tulisi ottaa huomioon kun potilasohjaus kohdistetaan monikulttuuriselle potilaalle tai potilasryhmälle?
Tutkimustuloksen mukaan hyvän kirjallisen potilasohjausmateriaalin tuottamisessa tulisi ottaa huomioon neljä osa-aluetta; annetun tiedon laatu, materiaalin ulkoasu ja asettelu, ymmärrettävyys, sekä käytettävyys.
Oppiminen, ymmärtäminen sekä kommunikointi monikulttuurisen potilaan ohjauksessa nousivat esiin tärkeinä teemoina. Englanniksi nämä teemat nimettiin termeillä learning, understanding sekä communicating. Teemat käsittelivät useita aihe-alueita, esimerkiksi kulttuurien erikoispiirteitä, kieltä ja erilaisten terveyskäsitysten hyväksymistä.
Tutkimustulosten sekä taustamateriaalin perusteella koottiin yksisivuinen ohjelehtinen terveydenhoitoalan ammattilaisten käytettäväksi. Sen tarkoituksena on auttaa hyvän kirjallisen potilasohjausmateriaalin tuottamisessa monikulttuuriselle aikuiselle potilaalle. Lehtinen koostuu kahdesta osasta; alussa selitetään lyhyesti hyvän kirjallisen materiaalin tuottamisen perusteet, loppuosassa puolestaan monikulttuurisen potilaan ohjaamisen erityispiirteet. Nämä molemmat osat huomioonottamalla voidaan onnistuneesti tuottaa hyvää kirjallista potilasohjausmateriaalia aikuiselle monikulttuuriselle potilaalle tai potilasryhmälle.
Ohjelehtinen testattiin kuuden sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijan ryhmällä. Se on tilattavissa veloituksetta opinnäytetyön kirjoittajalta sähköpostilla osoitteesta emmipietilainen@gmail.com.