Erilaisten oppimisympäristöjen luominen - Hämeen ammattikorkeakoulun simulaatiotilan kehittäminen
Norola, Jenna; Leipälä, Säde (2013)
Norola, Jenna
Leipälä, Säde
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100215768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100215768
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Hämeen ammattikorkeakoulun simulaatiotilaa lisäämällä sen käyttömahdollisuuksia koko hyvinvointiosaamisen koulutus- ja tutkimuskeskusta ajatellen. Opinnäytetyössä kehitettiin 2011 valmistunutta simulaatiotilaa, jossa oli jo toimiva sairaalaympäristö. Toinen tila oli vähemmällä käytöllä sen jäätyä ilman selkeää käyttötarkoitusta. Kehittämistyötä tehtiin muokkaamalla tilaa fyysisesti tuomalla lavasteiden avulla tilaan kolme eri oppimisympäristöä, jotka koimme merkittävimmiksi oppimisen edistämisen kannalta. Valitut oppimisympäristöt oli mahdollista tarkoituksen mukaisesti toteuttaa.
Työn teoreettisessä viitekehyksessä selvitettiin erilaisten oppimisympäristöjen vaikutuksia oppimiseen ja perehdyttiin syvemmin simulaatioon ja simulaatioharjoitteluun. Teoreettiseen viitekehykseen perehtymällä haettiin valmiuksia toteuttaa tilan muutokset niin, että tilaa hyödyntämällä saataisiin jatkossa mahdollisimman hyviä oppimistuloksia. Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin toiminnallista opinnäytetyötä, johon sisältyi kaikki tilassa tehdyt muutostyöt alkaen niiden suunnittelusta, haluttujen oppimisympäristöjen valitsemisesta ja tilojen kartoituksesta konkreettiseen toteutukseen asti.
Opinnäytetyön tuloksena on lähes käyttämättömästä tilasta kehitetty harjoittelutila, joka on suunnattu sekä opiskelijoille että ammattilaisille sekä hoitoalalta että muilta aloilta. Lopulliset tulokset selviävät tulevaisuudessa, kun tilaa päästään käyttämään oikeisiin, suunniteltuihin ja ohjattuihin harjoitustilanteisiin.
Työn teoreettisessä viitekehyksessä selvitettiin erilaisten oppimisympäristöjen vaikutuksia oppimiseen ja perehdyttiin syvemmin simulaatioon ja simulaatioharjoitteluun. Teoreettiseen viitekehykseen perehtymällä haettiin valmiuksia toteuttaa tilan muutokset niin, että tilaa hyödyntämällä saataisiin jatkossa mahdollisimman hyviä oppimistuloksia. Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin toiminnallista opinnäytetyötä, johon sisältyi kaikki tilassa tehdyt muutostyöt alkaen niiden suunnittelusta, haluttujen oppimisympäristöjen valitsemisesta ja tilojen kartoituksesta konkreettiseen toteutukseen asti.
Opinnäytetyön tuloksena on lähes käyttämättömästä tilasta kehitetty harjoittelutila, joka on suunnattu sekä opiskelijoille että ammattilaisille sekä hoitoalalta että muilta aloilta. Lopulliset tulokset selviävät tulevaisuudessa, kun tilaa päästään käyttämään oikeisiin, suunniteltuihin ja ohjattuihin harjoitustilanteisiin.