Hyvinvointimatkailijan silmin : Naantalin imago hyvinvointimatkailukohteena sosiaalisessa mediassa
Viitanen, Hanna (2013)
Viitanen, Hanna
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100115730
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100115730
Tiivistelmä
Nykypäivän vapaa-ajan terveyskulttuuri pyrkii kohti wellness-ajattelua. Wellness tarkoittaa kokonaisvaltaista ja tasapainoista hyvinvointia. Wellness on tuonut uuden näkökulman myös perinteiseen hyvinvointimatkailuun. Puhuttaessa hyvinvointimatkailusta yksittäisiä yrityksiä tärkeämpiä ovat matkakohteet, joissa eri palveluyritykset luovat matkailijalle hyvinvointiin liittyviä kokemuksia.
Opinnäytetyö on osa Euroopan komission rahoittamaa WelDest hanketta, jonka tavoitteena on auttaa luomaan ja kehittämään kokonaisvaltaisempia ja vastuullisesti toimivia terveys- ja hyvinvointimatkailukohteita. Yksi hankkeeseen osallistuvista yrityksistä on Naantalin Matkailu, joka toimii Naantalin kaupungin alaisuudessa ja on vastuussa kaupungin matkailusta ja sen edistämisestä.
Opinnäytetyön tutkimuskysymys on: Millainen Naantalin kaupungin imago on hyvinvointimatkailukohteena sosiaalisessa mediassa? Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka menetelmänä on käytetty narratiivista tutkimusta. Narratiivisuus sisältää kertomusten keräämistä tutkimusaineistoksi sekä analyysin suorittamista niin kutsuttuna narratiivisena analyysinä, jossa kerätyn aineiston eri elementit sidotaan yhteen. Tutkimusympäristönä toimii sosiaalinen media. Tutkimusaineistona työssä käytetään internetin asiakaspalautesivustojen sekä matkakertomuksia jakavien sivustojen tietoperustaa.
Tarkasteltaessa kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä, Naantali koettiin vierailunarvoiseksi hyvinvointimatkailukohteeksi, jonka valtteina ovat sen sijainti, kaunis ympäristö ja kulttuuri. Hintataso ja palvelun laatu ovat kynnyskysymyksiä. Naantalilla on kuitenkin haasteita tuoda esille ja kehittää imagoaan hyvinvointimatkailukohteena. Ongelmaan ratkaisuna voisi olla Naantalin matkailu Oy. Yritys voisi luoda hyvinvointimatkailun teemalla matkailukokonaisuuksia, jotka sitouttaisivat eri palveluyrityksiä luomaan tietyn laatutason toteuttavia, hyvinvointiin liittyviä kokemuksia matkailijoille.
Opinnäytetyö on osa Euroopan komission rahoittamaa WelDest hanketta, jonka tavoitteena on auttaa luomaan ja kehittämään kokonaisvaltaisempia ja vastuullisesti toimivia terveys- ja hyvinvointimatkailukohteita. Yksi hankkeeseen osallistuvista yrityksistä on Naantalin Matkailu, joka toimii Naantalin kaupungin alaisuudessa ja on vastuussa kaupungin matkailusta ja sen edistämisestä.
Opinnäytetyön tutkimuskysymys on: Millainen Naantalin kaupungin imago on hyvinvointimatkailukohteena sosiaalisessa mediassa? Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka menetelmänä on käytetty narratiivista tutkimusta. Narratiivisuus sisältää kertomusten keräämistä tutkimusaineistoksi sekä analyysin suorittamista niin kutsuttuna narratiivisena analyysinä, jossa kerätyn aineiston eri elementit sidotaan yhteen. Tutkimusympäristönä toimii sosiaalinen media. Tutkimusaineistona työssä käytetään internetin asiakaspalautesivustojen sekä matkakertomuksia jakavien sivustojen tietoperustaa.
Tarkasteltaessa kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä, Naantali koettiin vierailunarvoiseksi hyvinvointimatkailukohteeksi, jonka valtteina ovat sen sijainti, kaunis ympäristö ja kulttuuri. Hintataso ja palvelun laatu ovat kynnyskysymyksiä. Naantalilla on kuitenkin haasteita tuoda esille ja kehittää imagoaan hyvinvointimatkailukohteena. Ongelmaan ratkaisuna voisi olla Naantalin matkailu Oy. Yritys voisi luoda hyvinvointimatkailun teemalla matkailukokonaisuuksia, jotka sitouttaisivat eri palveluyrityksiä luomaan tietyn laatutason toteuttavia, hyvinvointiin liittyviä kokemuksia matkailijoille.