Delaktighet hos ungdomar med cerebral pares : En kvalitativ studie om fysioterapi och dess inverkan på delaktighet hos ungdomar med cerebral pares
Hommas, Johanna (2013)
Hommas, Johanna
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100815940
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100815940
Tiivistelmä
Tiivistelmä:
On todettu että kuntoutussuunnitelman laatiminen sekä siirtymävaihe lastenkuntoutuksesta aikuiskuntoutukseen ovat haasteelliset ja puutteelliset (Jeglinsky ym. 2012). Myös tiedonsiirto siirtymävaiheesta ja yhteydet asiakkaille ovat puutteellisia (Young ym. 2009). Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Tutkimuksen tarkoituksena on luoda käsitys siitä, miten nuoret CP-vammaiset kokevat osallistumisensa fysioterapian yhdessä. Joko nuoret kokevat olevansa osallistuvia oman fysioterapian suunnittelussa ja miten he kokevat suhteensa fysioterapeuttiinsa. Miten nuoret kokevat siirtymävaiheen lastenkuntoutuksesta aikuiskuntoutukseen ja miten he katsovat tulevaisuuteensa fysioterapian ja osallistumisen kannalta. Tutkimus vastaa viiteen tutkimuskysymykseen. Osallistujia oli kolme ja heidät rekrytoitiin lasten ja nuoreten kuntoutuskeskuksista. Osallistujat täyttävät seuraavat kelpoisuusvaatimukset: diagnostisoitu cp-vamma, ikä 15 - 19 vuotta, saa tai on viime vuoden aikana saanut fysioterapiaa, oma hyvä viestintätaito ja kehitysvamman puutetta. Tiedonkeruu toteutui haastattelujen kautta touko-kesäkuussa vuonna 2013. Menetelmä ja analyysi perustuvat kirjallisuuteen Jacobsen (2007), Kvale & Brinkman (2009) ja Holme & Solvang (1997). Sisällönanalyysiin on käytetty Long-table Approach menetelmää (Kruger & Casey 2000). Tulokset viittaavat siihen että nuoret cp-vammaiset kokevat itsensä osallistuvana fysioterapian ja kuntoutuksen suunnittelussa sekä tavoitteiden asettamisessa. Fysioterapialla on myönteinen vaikutus nuorten mahdollisuuksiin osallistumiseen. Suhde fysioterapeuttiin koetaan hyvänä tai erittäin hyvänä. Nuorten mahdollisuus osallistumiseen koskien siirtymävaihetta lasten kuntoutuksesta aikuiskuntoutukseen ovat heikot. Siirtymiseen liittyen on epäselvyyksiä sekä tiedon että suunnittelun puutteita. Nuorten tulevaisuuden visiot keskittyvät opiskeluun, työhön ja asuntoon. Tämän tutkimuksen tulokset vahvistavat aikaisempia tutkimuksia ja antavat perustan kehittämiseen ja tutkimukseen liittyen nuorten cp-vammaisten ja muitten liikuntavammaisten kuntoutusjärjestelmää ja osallistumista.
On todettu että kuntoutussuunnitelman laatiminen sekä siirtymävaihe lastenkuntoutuksesta aikuiskuntoutukseen ovat haasteelliset ja puutteelliset (Jeglinsky ym. 2012). Myös tiedonsiirto siirtymävaiheesta ja yhteydet asiakkaille ovat puutteellisia (Young ym. 2009). Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Tutkimuksen tarkoituksena on luoda käsitys siitä, miten nuoret CP-vammaiset kokevat osallistumisensa fysioterapian yhdessä. Joko nuoret kokevat olevansa osallistuvia oman fysioterapian suunnittelussa ja miten he kokevat suhteensa fysioterapeuttiinsa. Miten nuoret kokevat siirtymävaiheen lastenkuntoutuksesta aikuiskuntoutukseen ja miten he katsovat tulevaisuuteensa fysioterapian ja osallistumisen kannalta. Tutkimus vastaa viiteen tutkimuskysymykseen. Osallistujia oli kolme ja heidät rekrytoitiin lasten ja nuoreten kuntoutuskeskuksista. Osallistujat täyttävät seuraavat kelpoisuusvaatimukset: diagnostisoitu cp-vamma, ikä 15 - 19 vuotta, saa tai on viime vuoden aikana saanut fysioterapiaa, oma hyvä viestintätaito ja kehitysvamman puutetta. Tiedonkeruu toteutui haastattelujen kautta touko-kesäkuussa vuonna 2013. Menetelmä ja analyysi perustuvat kirjallisuuteen Jacobsen (2007), Kvale & Brinkman (2009) ja Holme & Solvang (1997). Sisällönanalyysiin on käytetty Long-table Approach menetelmää (Kruger & Casey 2000). Tulokset viittaavat siihen että nuoret cp-vammaiset kokevat itsensä osallistuvana fysioterapian ja kuntoutuksen suunnittelussa sekä tavoitteiden asettamisessa. Fysioterapialla on myönteinen vaikutus nuorten mahdollisuuksiin osallistumiseen. Suhde fysioterapeuttiin koetaan hyvänä tai erittäin hyvänä. Nuorten mahdollisuus osallistumiseen koskien siirtymävaihetta lasten kuntoutuksesta aikuiskuntoutukseen ovat heikot. Siirtymiseen liittyen on epäselvyyksiä sekä tiedon että suunnittelun puutteita. Nuorten tulevaisuuden visiot keskittyvät opiskeluun, työhön ja asuntoon. Tämän tutkimuksen tulokset vahvistavat aikaisempia tutkimuksia ja antavat perustan kehittämiseen ja tutkimukseen liittyen nuorten cp-vammaisten ja muitten liikuntavammaisten kuntoutusjärjestelmää ja osallistumista.