Improving the quality management of a service company : case Kotimaailma Suomi Oy
Rankio, Elina (2013)
Rankio, Elina
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100215802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100215802
Tiivistelmä
Palvelutoimiala on tällä hetkellä suurin työllistäjä Suomessa, ja kotimaan taloutta ajatellen myös myötävaikuttaa eniten, kun verrataan kolmea alaa, alkutuotantoa, jalostusta sekä palvelutoimialaa. Suurin osa palvelualasta on kasvavaa, ja palveluyritykset kokevat lisääntyvää kilpailua. Muun muassa tämän vuoksi laadun merkitys kilpailuetuna on saavuttanut lisää tietoisuutta, ja esimerkiksi laatujohtaminen nähdään kiinnostavana teoriana.
Tuotantotoimialan yritykset ovat pitkään harjoittaneet laadunvalvontaa, ja niillä onkin monenlaisia työkaluja laatujohtamisen apuna. Jotkin palvelualojen yritykset ovat suoraan pyrkineet imitoimaan näitä työkaluja, niiden kuitenkaan täydellisesti sopimatta tarkoitukseen. Palveluiden erilaisuuden vuoksi yritysten täytyy harkita toisenlaista lähestymistapaa laadun parantamiseen, valvontaa ja laatujohtamiseen.
Tämä tutkimus keskittyy löytämään palveluyrityksille sopivat menetelmät käyden läpi tuotantotoimialoille kehitettyjä teorioita ja työkaluja laadunvalvontaan ja laatujohtamiseen. Harvat palveluyrityksille suunnatut laatuteoriat tutkitaan, sekä tarkastellaan laatujohtamisen näkökulmia. Tutkimuksen tavoite on selvittää palveluyritys Kotimaailma Suomi Oy:n nykyisen laadun ja laatujohtamisen tila, ja pyrkiä löytämään sopivat keinot parantaa sitä tutkimustulosten perusteella.
Kirjallinen tieto on kerätty alan tunnettujen toimijoiden teoksista, käyttäen sekä suomalaisia, että ulkomaisia lähteitä. Tutkimusyrityksen tiedot perustuvat yrityksen ja yrityksestä kerättyihin tietoihin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että nuoren tarkasteltavan yrityksen, Kotimaailma Oy:n, laatujohtaminen on vielä lähtökuopissaan, mutta yrityksen johdon olevan tietoinen ja kiinnostunut kehittämään järjestelmää. Teorioiden ja tutkimuksen tuloksiin perustuen yritykselle on rakennettu laatukäsikirja avustamaan laatuun liittyvissä toimissa.
Tuotantotoimialan yritykset ovat pitkään harjoittaneet laadunvalvontaa, ja niillä onkin monenlaisia työkaluja laatujohtamisen apuna. Jotkin palvelualojen yritykset ovat suoraan pyrkineet imitoimaan näitä työkaluja, niiden kuitenkaan täydellisesti sopimatta tarkoitukseen. Palveluiden erilaisuuden vuoksi yritysten täytyy harkita toisenlaista lähestymistapaa laadun parantamiseen, valvontaa ja laatujohtamiseen.
Tämä tutkimus keskittyy löytämään palveluyrityksille sopivat menetelmät käyden läpi tuotantotoimialoille kehitettyjä teorioita ja työkaluja laadunvalvontaan ja laatujohtamiseen. Harvat palveluyrityksille suunnatut laatuteoriat tutkitaan, sekä tarkastellaan laatujohtamisen näkökulmia. Tutkimuksen tavoite on selvittää palveluyritys Kotimaailma Suomi Oy:n nykyisen laadun ja laatujohtamisen tila, ja pyrkiä löytämään sopivat keinot parantaa sitä tutkimustulosten perusteella.
Kirjallinen tieto on kerätty alan tunnettujen toimijoiden teoksista, käyttäen sekä suomalaisia, että ulkomaisia lähteitä. Tutkimusyrityksen tiedot perustuvat yrityksen ja yrityksestä kerättyihin tietoihin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että nuoren tarkasteltavan yrityksen, Kotimaailma Oy:n, laatujohtaminen on vielä lähtökuopissaan, mutta yrityksen johdon olevan tietoinen ja kiinnostunut kehittämään järjestelmää. Teorioiden ja tutkimuksen tuloksiin perustuen yritykselle on rakennettu laatukäsikirja avustamaan laatuun liittyvissä toimissa.