Suomen luonto- ja ympäristökoulujen asiakastyytyväisyys
Tuominen, Tuulia; Masalin, Marika (2013)
Tuominen, Tuulia
Masalin, Marika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013101516131
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013101516131
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa Suomen luonto- ja ympäristökoulujen asiakastyytyväisyyttä. Tarkoituksena oli selvittää Suomen luonto- ja ympäristökouluissa käyvien ryhmien opettajien tyytyväisyyttä koulujen toimintaan. Toimeksiantajana toimi Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liitto. Tarkoituksena oli myös luoda luonto- ja ympäristökouluille yhdenmukainen lomake asiakastyytyväisyyden tutkimiseen. Työmme lopullisiksi tutkimusongelmiksi muotoutuivat: Miten tyytyväisiä luontokouluryhmät ovat luonto- ja ympäristökoulujen toimintaan ja miten tyytyväisyyttä voitaisiin kehittää? Millaisia asioita on huomioitava asiakastyytyväisyyslomakkeen laadinnassa?
Asiakastyytyväisyystutkimus tehtiin sähköisellä kyselylomakkeella syksyllä 2012. Kysely lähetettiin noin 400 viimeisen vuoden aikana luonto-, ympäristö- tai leirikoulussa asioineille ryhmien opettajille. Vastauksia saimme 82 kappaletta.
Tutkimustuloksista ilmeni, että vastaajat olivat suurimmaksi osaksi erittäin tyytyväisiä luonto-, ympäristö- ja leirikoulujen toimintaan. Jopa yli 70% vastaajista piti luonto-, ympäristö- tai leirikoulupäivää kaiken kaikkiaan onnistuneena ja olisi valmis suosittelemaan vierailua myös kollegoilleen. Luonto- ja ympäristökoulujen tulisi jatkossakin panostaa monipuolisiin opetusmenetelmiin ja oman tekemisen kautta oppimiseen. Lisäksi osaavalla henkilökunnalla on suuri merkitys luonto- ja ympäristökoulujen toiminnan onnistumiselle.
Asiakastyytyväisyystutkimus tehtiin sähköisellä kyselylomakkeella syksyllä 2012. Kysely lähetettiin noin 400 viimeisen vuoden aikana luonto-, ympäristö- tai leirikoulussa asioineille ryhmien opettajille. Vastauksia saimme 82 kappaletta.
Tutkimustuloksista ilmeni, että vastaajat olivat suurimmaksi osaksi erittäin tyytyväisiä luonto-, ympäristö- ja leirikoulujen toimintaan. Jopa yli 70% vastaajista piti luonto-, ympäristö- tai leirikoulupäivää kaiken kaikkiaan onnistuneena ja olisi valmis suosittelemaan vierailua myös kollegoilleen. Luonto- ja ympäristökoulujen tulisi jatkossakin panostaa monipuolisiin opetusmenetelmiin ja oman tekemisen kautta oppimiseen. Lisäksi osaavalla henkilökunnalla on suuri merkitys luonto- ja ympäristökoulujen toiminnan onnistumiselle.