Potilaiden ja hoitajien välinen vuorovaikutus päivystyspoliklinikalla
Kärki, Tommi (2007)
Kärki, Tommi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2007
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200809173159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200809173159
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata potilaiden ja hoitajien välistä vuorovaikutustilannetta Satakunnan keskussairaalan päivystyspoliklinikalla sekä löytää siitä mahdollisia erityispiirteitä tai ongelmakohtia. Vuorovaikutusta tutkittiin erilaisten käsitteiden kautta, jotka kuvaavat hyvän vuorovaikutussuhteen muodostumista. Nämä käsitteet olivat luottamus, empatia, välittäminen sekä autonomia ja vastavuoroisuus. Opinnäytetyön aineisto kerättiin havainnoimalla aitoja vuorovaikutustilanteita Satakunnan keskussairaalan päivystyspoliklinikalla. Havainnoinnissa keskityttiin vastaanottotilanteeseen potilaan saapuessa päivystykseen. Aineistoa kerättiin seitsemästä erillisestä vastaanottotilanteesta ja havainnoimalla kerätty aineisto kirjoitettiin puhtaaksi tekstiksi heti havainnoinnin päätyttyä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Tuloksista ilmeni, että vuorovaikutuksen merkitys myös kiireisenä pidetyllä päivystyspoliklinikalla on huomattava. Pelkästään kiirettä tai toimenpidekeskeisyyttä ei voida pitää vuorovaikutusta määrittävinä tekijöinä. Itse asiassa näillä tekijöillä ei sinällään nähty vaikutusta päivystyksessä tapahtuvaan vuorovaikutukseen. Eniten vaikutusta oli hoitajien erilaisilla toimintatavoilla sekä persoonallisuudella. Tutkimukseen valittujen käsitteiden merkitys ilmeni selkeästi erilaisten tekijöiden kautta myös päivystyksessä tapahtuvassa vuorovaikutuksessa. Tämä selvisi siitä huolimatta, että kaikki hyvän vuorovaikutussuhteen piirteet eivät voineetkaan toteutua päivystyspoliklinikan ympäristössä, jossa hoitosuhteet ovat hyvin lyhyitä. Luottamus, empatia, välittäminen, autonomia ja vastavuoroisuus ilmenivät eri tavoin. Tärkeimpiä esiin nousseita tekijöitä olivat ystävällisyys, potilaan informoiminen hoitotoimista sekä jatkohoidosta, aito kiinnostus potilasta kohtaan, potilaan hyväksyminen sellaisenaan sekä taustojen selvittäminen yhdessä potilaan kanssa. Päivystyspoliklinikalla tapahtuvassa vuorovaikutuksessa nähtiin joitakin ongelmia. Eräs näistä oli hoitajien esittäytymisen lähes täydellinen puuttuminen. Kuitenkin erityisesti ajoittainen potilaiden informoinnin puutteellisuus osoittautui selkeimmäksi ongelmakohdaksi vuorovaikutuksessa. Tämä koski välittömiä hoitotoimia, potilaan vastaanottoa sekä jatkohoidosta tai tutkimuksista kertomista. Lisäksi hoitajien vaihtuminen vastaanottotilanteen kuluessa voitiin nähdä eräänlaisena ongelmana.