Aikuisopiskelijoiden asiakaskokemus Tampereen Aikuiskoulutuskeskuksessa
Korhonen, Markku (2013)
Korhonen, Markku
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102316282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102316282
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tarkoitus oli kartoittaa millainen asiakaskokemus Tampereen Aikuiskoulutuskeskuksessa opiskelleille aikuisille henkilöille koulutuksesta muodostui. Pelkän opetuskokemuksen ja sen parantamisen sijaan selvityksessä pyrittiin ymmärtämään laajempaa laatukokemusta. Tämä siitä syystä, koska jälkeenpäin opetuksen erottaminen kokonaisuudesta on erittäin haastavaa. Lisäksi koulutuksen kokonaisvaikuttavuudella, kuten työllistymisellä tai urakehityksellä on huomattavasti tärkeämpi merkitys kuin yksittäisen lähijakson hyvyydellä tai opetuksen tehokkuudella.
Selvitys tehtiin kyselyllä, jossa oli mukana vuonna 2011 ja 2012 koulussa kaupan alaa opiskelleet aikuiset henkilöt (N=120). Selvityksen perusteella oppilaitoksen vahvuudet liittyvät luotettavuuteen ja asiantuntijuuteen. TAKKin arvona oleva rohkea edelläkävijyys sen sijaan ei ole välittynyt opiskelijoille. Opettajien työelämäkytkösten syventämiseen tulisi kiinnittää huomiota. Opiskelussa tulisi pystyä paremmin hyödyntämään muiden opiskelijoiden osaamista ja ammattitaitoa. Tutkintorakenteen selventämiseen opiskelijoille tulisi myös kehittää tehokkaampia keinoja. Esimerkiksi aiemmin tutkinnon suorittaneiden valmiista tutkinnoista olisi mahdollisuus oppia nykyistä paremmin.
Selvitys tehtiin kyselyllä, jossa oli mukana vuonna 2011 ja 2012 koulussa kaupan alaa opiskelleet aikuiset henkilöt (N=120). Selvityksen perusteella oppilaitoksen vahvuudet liittyvät luotettavuuteen ja asiantuntijuuteen. TAKKin arvona oleva rohkea edelläkävijyys sen sijaan ei ole välittynyt opiskelijoille. Opettajien työelämäkytkösten syventämiseen tulisi kiinnittää huomiota. Opiskelussa tulisi pystyä paremmin hyödyntämään muiden opiskelijoiden osaamista ja ammattitaitoa. Tutkintorakenteen selventämiseen opiskelijoille tulisi myös kehittää tehokkaampia keinoja. Esimerkiksi aiemmin tutkinnon suorittaneiden valmiista tutkinnoista olisi mahdollisuus oppia nykyistä paremmin.