Pianonsoiton harrastuksen tukeminen opetusta yksilöllistämällä
Tikka, Anna (2013)
Tikka, Anna
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013103116468
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013103116468
Tiivistelmä
Opinnäytteessä tarkasteltiin pianonsoittamisen oppisisältöjä, menetelmiä,vuorovaikutusta ja esteitä. Tarkoituksena oli yksilöllistää klassisen musiikin musiikkiopistojen opetussuunnitelmaa vastaamaan enemmän Kaisa-oppilaan omia
tarpeita sekä musiikkimakua. Tärkein tavoite oli tukea hänen soittoharrastuksensajatkumista.
Opinnäytetyö on toiminnallinen tapaustutkimus, joka perustuu kolmivuotiseen havainnointiin, opetuksen muutoksiin ja arviointiin yksityisillä soittotunneilla.Tutkimuksen teoreettisessa ensimmäisessä osuudessa esitellään pianonsoiton
alkeisopetuksessa käytettäviä materiaaleja ja menetelmiä. Lisäksi huomioidaan muita opetustilanteeseen vaikuttavia asioita, kuten tunteiden vaikutusta oppimiseen, vuorovaikutusta ja keskilapsuuden psykososiaalista kehitysvaihetta. Opinnäytteen toiminnallinen osuus kuvailee Kaisan pianosoiton opetussuunnitelman yksilöllistämisprosessin alun lähtötilanteesta ongelmien ilmenemiseen ja niiden ratkaisuihin.
Kaisan kolmivuotinen opetussuunnitelman yksilöllistäminen sujui asteittain myönteiseen suuntaan. Oppitunneilla Kaisa sai lisää motivaatiota soittamiseen, oppi uusia taitoja ja
vapautui aikaisempaa enemmän ilmaisussaan. Jatkossa on ajateltava yksilöllisimpiin tavoitteisiin perustuvan opetussuunnitelman ja yleisempiin tavoitteisiin perustuvan
opetussuunnitelman tasapainoa tulevaisuuden yksityistunneilla.
tarpeita sekä musiikkimakua. Tärkein tavoite oli tukea hänen soittoharrastuksensajatkumista.
Opinnäytetyö on toiminnallinen tapaustutkimus, joka perustuu kolmivuotiseen havainnointiin, opetuksen muutoksiin ja arviointiin yksityisillä soittotunneilla.Tutkimuksen teoreettisessa ensimmäisessä osuudessa esitellään pianonsoiton
alkeisopetuksessa käytettäviä materiaaleja ja menetelmiä. Lisäksi huomioidaan muita opetustilanteeseen vaikuttavia asioita, kuten tunteiden vaikutusta oppimiseen, vuorovaikutusta ja keskilapsuuden psykososiaalista kehitysvaihetta. Opinnäytteen toiminnallinen osuus kuvailee Kaisan pianosoiton opetussuunnitelman yksilöllistämisprosessin alun lähtötilanteesta ongelmien ilmenemiseen ja niiden ratkaisuihin.
Kaisan kolmivuotinen opetussuunnitelman yksilöllistäminen sujui asteittain myönteiseen suuntaan. Oppitunneilla Kaisa sai lisää motivaatiota soittamiseen, oppi uusia taitoja ja
vapautui aikaisempaa enemmän ilmaisussaan. Jatkossa on ajateltava yksilöllisimpiin tavoitteisiin perustuvan opetussuunnitelman ja yleisempiin tavoitteisiin perustuvan
opetussuunnitelman tasapainoa tulevaisuuden yksityistunneilla.