dc.contributor.author | Tikka, Anna | |
dc.date.accessioned | 2013-11-05T10:40:44Z | |
dc.date.available | 2013-11-05T10:40:44Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2013103116468 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/64991 | |
dc.description.abstract | Opinnäytteessä tarkasteltiin pianonsoittamisen oppisisältöjä, menetelmiä,vuorovaikutusta ja esteitä. Tarkoituksena oli yksilöllistää klassisen musiikin musiikkiopistojen opetussuunnitelmaa vastaamaan enemmän Kaisa-oppilaan omia
tarpeita sekä musiikkimakua. Tärkein tavoite oli tukea hänen soittoharrastuksensajatkumista.
Opinnäytetyö on toiminnallinen tapaustutkimus, joka perustuu kolmivuotiseen havainnointiin, opetuksen muutoksiin ja arviointiin yksityisillä soittotunneilla.Tutkimuksen teoreettisessa ensimmäisessä osuudessa esitellään pianonsoiton
alkeisopetuksessa käytettäviä materiaaleja ja menetelmiä. Lisäksi huomioidaan muita opetustilanteeseen vaikuttavia asioita, kuten tunteiden vaikutusta oppimiseen, vuorovaikutusta ja keskilapsuuden psykososiaalista kehitysvaihetta. Opinnäytteen toiminnallinen osuus kuvailee Kaisan pianosoiton opetussuunnitelman yksilöllistämisprosessin alun lähtötilanteesta ongelmien ilmenemiseen ja niiden ratkaisuihin.
Kaisan kolmivuotinen opetussuunnitelman yksilöllistäminen sujui asteittain myönteiseen suuntaan. Oppitunneilla Kaisa sai lisää motivaatiota soittamiseen, oppi uusia taitoja ja
vapautui aikaisempaa enemmän ilmaisussaan. Jatkossa on ajateltava yksilöllisimpiin tavoitteisiin perustuvan opetussuunnitelman ja yleisempiin tavoitteisiin perustuvan
opetussuunnitelman tasapainoa tulevaisuuden yksityistunneilla. | fi |
dc.description.abstract | This qualitative case study describes the materials, methods, interaction and obstacles in a process of teaching how to play the piano. The purpose was to construct a more individualized plan than that used in many Finnish music institutes.The focus was on taste of music and needs of a child called Kaisa. The main goal was to help her to get more motivation and to keep on playing the piano.
This case study is a description of observations, changes of actions and evaluation in private music lessons. In the first part some materials and methods used in early teaching of playing the piano are shortly presented. In addition to this, other factors influencing the teaching-learning process are also presented: How do emotions influence? What is the mutual interaction like? What are the main headlines of psychosocial development in the mid-childhood? The second part describes the process of constucting Kaisa`s informal individual learning plan (ILP) from the very beginning to the times of arising problems and up to the solutions used.
The process of Kaisa’s individual learning plan was constructed step by step within three years towards the positive direction. In lessons Kaisa gained more motivation to
play the piano, she learned new skills and was more free to express herself than before. At the end there arouse a question of the balance between common formal learning
plan and individual learning plan while teaching in private in the future. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu) | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Pianonsoiton harrastuksen tukeminen opetusta yksilöllistämällä | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/1991 | |
dc.organization | Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu) | |
dc.contributor.organization | Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu) | |
dc.subject.keyword | musiikkikasvatus | |
dc.subject.keyword | opettajuus | |
dc.subject.keyword | yksilöllistäminen | |
dc.subject.specialization | musiikkipedagogi | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Esittävä taide ja musiikki|sv=Scenkonst och musik|en=Performance art and music| | |
dc.subject.discipline | Musiikin koulutusohjelma | |