WordPress-verkkokurssi
Jäntti, Vilja; Korpela, Eveliina (2013)
Jäntti, Vilja
Korpela, Eveliina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110516621
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110516621
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Hämeen ammattikorkeakoulu. Työn aiheena on WordPress-sisällönhallintajärjestelmää käsittelevä verkkokurssi sekä siihen liittyvä verkkopedagogiikka. Opinnäytetyössä tutustutaan WordPress-sisällönhallintajärjestelmään, minkä lisäksi työ kattaa verkkokurssin suunnittelun ja toteuttamisen vaiheet. Työssä tuodaan esille myös kurssin aikana tehdyt havainnot ja ajatukset jatkokehitystä varten. Opinnäytetyön tavoitteena on toimia suuntaa antavana dokumenttina Hämeen Ammattikorkeakoulun tulevaisuudessa järjestämille verkkokursseille.
Työssä perehdytään aluksi verkko-oppimisympäristöön ja verkkopedagogiikan perusteisiin, mikä toimii pohjana itse verkkokurssin suunnittelulle. Verkkokurssi suunnitellaan samalla periaatteella kuin muutkin Hämeen Ammattikorkeakoulun kurssit. Käytännössä verkkokurssille suunnitellaan aluksi tavoitteet, toteutussuunnitelma ja arviointiperusteet, minkä jälkeen siirrytään kurssimateriaalin, harjoitteiden ja kurssityön laatimiseen.
Verkkokurssin toteutuksessa keskitytään verkkokurssin ylläpitoon. Kurssin aikana tarkkaillaan osallistujien aktiivisuutta ja kurssin sujuvuutta. Ongelmatilanteissa opiskelijoihin ollaan yhteydessä Moodlen keskustelupalstan kautta. Toteutuksen aikana tarkastetaan myös opiskelijoiden palauttamat harjoitukset ja kurssityöt.
Verkkokurssit ovat aika- ja paikkariippumattomuutensa vuoksi osoittautuneet hyödylliseksi osaksi ammattikorkeakoulujen kurssitarjontaa. Kaiken kaikkiaan WordPress-verkkokurssi onnistui muutamista ongelmista huolimatta hyvin. Korjaamalla ja varautumalla opinnäytetyössä havaittuihin ongelmiin, on verkkokursseista mahdollista luoda toimiva osa ammattikorkeakouluopintoja.
Työssä perehdytään aluksi verkko-oppimisympäristöön ja verkkopedagogiikan perusteisiin, mikä toimii pohjana itse verkkokurssin suunnittelulle. Verkkokurssi suunnitellaan samalla periaatteella kuin muutkin Hämeen Ammattikorkeakoulun kurssit. Käytännössä verkkokurssille suunnitellaan aluksi tavoitteet, toteutussuunnitelma ja arviointiperusteet, minkä jälkeen siirrytään kurssimateriaalin, harjoitteiden ja kurssityön laatimiseen.
Verkkokurssin toteutuksessa keskitytään verkkokurssin ylläpitoon. Kurssin aikana tarkkaillaan osallistujien aktiivisuutta ja kurssin sujuvuutta. Ongelmatilanteissa opiskelijoihin ollaan yhteydessä Moodlen keskustelupalstan kautta. Toteutuksen aikana tarkastetaan myös opiskelijoiden palauttamat harjoitukset ja kurssityöt.
Verkkokurssit ovat aika- ja paikkariippumattomuutensa vuoksi osoittautuneet hyödylliseksi osaksi ammattikorkeakoulujen kurssitarjontaa. Kaiken kaikkiaan WordPress-verkkokurssi onnistui muutamista ongelmista huolimatta hyvin. Korjaamalla ja varautumalla opinnäytetyössä havaittuihin ongelmiin, on verkkokursseista mahdollista luoda toimiva osa ammattikorkeakouluopintoja.