Sähköinen itseilmoittautuminen : Etelä-Savon sairaanhoitopiiri
Tukiainen, Maiju (2013)
Tukiainen, Maiju
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110616685
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110616685
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni toimeksiantajana on Etelä-Savon sairaanhoitopiiri, joka ottaa syksyn 2013 aikana käyttöön sähköisen itseilmoittautumisjärjestelmän. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden, eli varatulle vastaanottoajalle saapuvien potilaiden kokemuksia uuden palvelun käytettävyydestä sekä asi-oinnin sujuvuudesta. Tutkimuksessa selvitettiin myös asiakkaiden mielipidettä automaatin käyttöohjeis-tuksesta, sekä sairaalan opasteista.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista menetelmää. Tutkimus suoritettiin kyse-lylomakkeen avulla syyskuun 2013 alussa, lomake koostui pääosin suljetuista kysymyksistä liittyen au-tomaatilla asiointiin. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat sairaalaan varatulle vastaanottoajalle saapuvat asiakkaat. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 78 kappaletta ja tutkimusaineisto analysointiin SPSS-ohjelmalla.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys jakautuu kolmeen päälukuun. Ensimmäisessä käsittelen palvelua, miten palvelu määritellään, mitkä ovat palvelun peruspiirteet ja mitä on laadukas palvelu. Toisessa lu-vussa käsittelen teknologiaa ja palvelua, miten teknologinen kehitys on vaikuttanut myös palveluiden kehittymiseen ja tuottavuuden tehostamiseen palvelualoilla. Kolmannessa luvussa kerron mitä on palve-lumuotoilu, mistä elementeistä se koostuu ja miten suunnitteluprosessi etenee.
Tutkimustulokset kertovat, että sähköinen itseilmoittautuminen on saanut hyvän vastaanoton asiakkaiden keskuudessa. Vastaajista suurin osa oli iältään 56–75-vuotiaita ja heidän mielestään automaatin käyttö oli pääosin helppoa ja asiointi koettiin nopeaksi. Tulosten perusteella vastaajat kokivat myös automaatin käyttöohjeistuksen riittävänä ja sairaalan opasteet selkeiksi.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista menetelmää. Tutkimus suoritettiin kyse-lylomakkeen avulla syyskuun 2013 alussa, lomake koostui pääosin suljetuista kysymyksistä liittyen au-tomaatilla asiointiin. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat sairaalaan varatulle vastaanottoajalle saapuvat asiakkaat. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 78 kappaletta ja tutkimusaineisto analysointiin SPSS-ohjelmalla.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys jakautuu kolmeen päälukuun. Ensimmäisessä käsittelen palvelua, miten palvelu määritellään, mitkä ovat palvelun peruspiirteet ja mitä on laadukas palvelu. Toisessa lu-vussa käsittelen teknologiaa ja palvelua, miten teknologinen kehitys on vaikuttanut myös palveluiden kehittymiseen ja tuottavuuden tehostamiseen palvelualoilla. Kolmannessa luvussa kerron mitä on palve-lumuotoilu, mistä elementeistä se koostuu ja miten suunnitteluprosessi etenee.
Tutkimustulokset kertovat, että sähköinen itseilmoittautuminen on saanut hyvän vastaanoton asiakkaiden keskuudessa. Vastaajista suurin osa oli iältään 56–75-vuotiaita ja heidän mielestään automaatin käyttö oli pääosin helppoa ja asiointi koettiin nopeaksi. Tulosten perusteella vastaajat kokivat myös automaatin käyttöohjeistuksen riittävänä ja sairaalan opasteet selkeiksi.