Sähköiseen taloushallintoon siirtyminen tilitoimistoyrittäjän näkökulmasta
Sulku, Laura (2013)
Sulku, Laura
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110516629
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110516629
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä tilitoimistoyrittäjän on huomioitava sähköiseen taloushallintoon siirtymisessä. Tarkoituksena oli myös, että toimeksiantaja voi hyödyntää työstä saamiaan tietoja siirtymisprosessissaan ja toteuttaa siirtymisen parhaalla mahdollisella tavalla. Toimeksiantajana työssä oli eteläsavolainen pieni tilitoimisto, jonka ajatuksena on ollut taloushallinnon toimintojensa sähköistäminen. Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli, mitä tilitoimistoyrittäjän on huomioitava sähköiseen taloushallintoon siirtymisessä, ja miten siirtyminen vaikuttaa kustannuksiin.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin haastatteluilla, jotka toteutettiin syyskuussa 2013. Haastateltavina tutkimuksessa toimivat toimeksiantajatilitoimiston yrittäjä ja kahden jo sähköiseen taloushallintoon siirtyneen tilitoimiston yrittäjät. Kahdelle sähköistä taloushallintoa käyttävän tilitoimiston yrittäjille esitetyt kysymykset koskivat siirtymisprosessin onnistumista ja kustannusten muutoksia siirtymisen jälkeen. Toimeksiantajan haastattelukysymykset koskivat tilitoimiston nykytilannetta sekä mahdollisuuksia ja valmiuksia sähköiseen taloushallintoon siirtymiseen.
Tutkimustulosten mukaan sähköiseen taloushallintoon siirtyminen käsittää monia huomioitavia asioita. Eniten perehtymistä vaatii ohjelmiston valinta ja sen vaihdosprojekti. Esimerkiksi myös henkilöstön ja asiakkaitten suhtautuminen ovat tärkeitä asioita tilitoimistolle sähköiseen taloushallintoon siirtymisessä. Joka tapauksessa lähes kaikki huomioitavat asiat ovat viime kädessä nimenomaan tilitoimistoyrittäjän vastuulla. Tulosten mukaan sähköisen taloushallinnon vaikutus kustannuksiin on yrityskohtaista. Esimerkiksi työn tehostumisesta aiheutuvat kustannussäästöt ovat yksilöllisiä. Sähköiseen taloushallintoon siirtyminen aiheuttaa väistämättä yritykselle lisäkustannuksia, mutta myös merkittävät säästöt joidenkin menoerien kohdalla ovat mahdollisia.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin haastatteluilla, jotka toteutettiin syyskuussa 2013. Haastateltavina tutkimuksessa toimivat toimeksiantajatilitoimiston yrittäjä ja kahden jo sähköiseen taloushallintoon siirtyneen tilitoimiston yrittäjät. Kahdelle sähköistä taloushallintoa käyttävän tilitoimiston yrittäjille esitetyt kysymykset koskivat siirtymisprosessin onnistumista ja kustannusten muutoksia siirtymisen jälkeen. Toimeksiantajan haastattelukysymykset koskivat tilitoimiston nykytilannetta sekä mahdollisuuksia ja valmiuksia sähköiseen taloushallintoon siirtymiseen.
Tutkimustulosten mukaan sähköiseen taloushallintoon siirtyminen käsittää monia huomioitavia asioita. Eniten perehtymistä vaatii ohjelmiston valinta ja sen vaihdosprojekti. Esimerkiksi myös henkilöstön ja asiakkaitten suhtautuminen ovat tärkeitä asioita tilitoimistolle sähköiseen taloushallintoon siirtymisessä. Joka tapauksessa lähes kaikki huomioitavat asiat ovat viime kädessä nimenomaan tilitoimistoyrittäjän vastuulla. Tulosten mukaan sähköisen taloushallinnon vaikutus kustannuksiin on yrityskohtaista. Esimerkiksi työn tehostumisesta aiheutuvat kustannussäästöt ovat yksilöllisiä. Sähköiseen taloushallintoon siirtyminen aiheuttaa väistämättä yritykselle lisäkustannuksia, mutta myös merkittävät säästöt joidenkin menoerien kohdalla ovat mahdollisia.