Kun naurattaa ja on hyvä mieli : Savon Vammaisasuntosäätiön asiakkaiden mielipiteitä palveluasumisen laadusta
Kokkonen, Saara (2013)
Kokkonen, Saara
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110516596
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110516596
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää asiakaslähtöisesti Savon Vammaisasuntosäätiön kahden yksikön, Pihkapuiston ja Oksakujan palvelukotien, asiakkaiden mielipiteitä palvelukodissa asumisesta laadun näkökulmasta. Lisäksi opinnäytetyöprosessiini kuului asiakashaastattelujen tulosten esittäminen palvelukotien työntekijöille. Kartoitin tutkimuksessani mm. sitä millaisia mielipiteitä ja näkökulmia palvelukotien asukkaat tuovat esiin palvelukodissa asumisesta ja heille tarjotuista palveluista. Lisäksi selvitin, miten työntekijät kokivat asiakkaiden esiin tuomat asiat sekä miten he kommentoivat niitä ja miten he itse arvioivat omaa toimintaansa.
Käytin asukaskokemusten kartoittamisen välineenä asiakaslähtöistä arviointimenetelmää, ns. Bikva-mallia. Bikva tarkoittaa sanasta sanaan tanskankielestä käännettynä ”asiakkaiden osallisuus laadunvarmistajina.” Bikva-arvioinnit on aloitettu Savon Vammaisasuntosäätiön yksiköissä syksyllä 2012 ja tavoitteena on, että koko nelivaiheinen arviointiprosessi on käyty läpi vuoden 2013 loppuun mennessä. Bikva-arvioinnissa suositeltava tiedonhankinnan väline on ryhmähaastattelu. Ryhmähaastattelutilanteet järjestettiin Pihkapuiston ja Oksakujan palvelukodeissa loka-marraskuussa 2012 ja yhteensä haastatteluihin osallistui yksittäin ja ryhmissä 18 asiakasta.
Tuloksista käy ilmi, että valtaosa haastatteluihin osallistuneista asukkaista on tyytyväisiä palvelukodissa asumiseen ja heillä on hyvä olla. Positiivisia ja mukavia asioita on asukkaiden arjessa huomattavasti enemmän kuin huonoja tai ikäviä. Työntekijät arvioivat omaa toimintaansa asukkaiden näkemysten pohjalta henkilöstöpalavereissa. Lisäksi asukashaastattelujen tulokset otettiin huomioon palvelukotien asumispalveluiden laatukriteerien luomisessa.
Käytin asukaskokemusten kartoittamisen välineenä asiakaslähtöistä arviointimenetelmää, ns. Bikva-mallia. Bikva tarkoittaa sanasta sanaan tanskankielestä käännettynä ”asiakkaiden osallisuus laadunvarmistajina.” Bikva-arvioinnit on aloitettu Savon Vammaisasuntosäätiön yksiköissä syksyllä 2012 ja tavoitteena on, että koko nelivaiheinen arviointiprosessi on käyty läpi vuoden 2013 loppuun mennessä. Bikva-arvioinnissa suositeltava tiedonhankinnan väline on ryhmähaastattelu. Ryhmähaastattelutilanteet järjestettiin Pihkapuiston ja Oksakujan palvelukodeissa loka-marraskuussa 2012 ja yhteensä haastatteluihin osallistui yksittäin ja ryhmissä 18 asiakasta.
Tuloksista käy ilmi, että valtaosa haastatteluihin osallistuneista asukkaista on tyytyväisiä palvelukodissa asumiseen ja heillä on hyvä olla. Positiivisia ja mukavia asioita on asukkaiden arjessa huomattavasti enemmän kuin huonoja tai ikäviä. Työntekijät arvioivat omaa toimintaansa asukkaiden näkemysten pohjalta henkilöstöpalavereissa. Lisäksi asukashaastattelujen tulokset otettiin huomioon palvelukotien asumispalveluiden laatukriteerien luomisessa.