Verkkosivujen konversio-optimointiohjelman toteutus ja tuotteistaminen : CASE: Trimedia Oy
Huuskonen, Toni (2009)
Huuskonen, Toni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912168014
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912168014
Tiivistelmä
Verkkosivujen ylläpitäjät eivät usein tiedä, mitä sivuston käyttäjät sivuilla tekevät tai mitkä seikat ohjaavat käyttäjiä toimimaan ylläpitäjän haluamalla tavalla. Verkkosivujen konversio-optimoinnilla tarkoitetaan käyttäjien saamista asiakkaiksi. Sen avulla voidaan saada selville, mitkä sisältöelementit vaikuttavat halutulla tavalla käyttäjien käytökseen, sekä muokata sivua automaattisesti saatujen tulosten perusteella.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimiva Trimedia Oy on Internet-palveluihin erikoistunut asiantuntijayritys, joka tarjoaa asiakkailleen muiden palveluiden ohella konversio-optimointia. Opinnäytetyön aiheena oli konversio-optimointiohjelman toteutus Trimedia Oy:n ohjeiden mukaan sekä ohjelman käytettävyyden ja tuotteistamisen tutkiminen ja tutkimustulosten soveltaminen valmiiseen ohjelmaan.
Tutkimus toteutettiin kehitysprojektina. Teoriaosuudessa käytiin läpi tuotteistamisprosessia, tuotteistamisen aikana syntyviä dokumentteja sekä käytettävyyteen liittyviä, ohjelman toteutuksessa huomioitavia seikkoja. Työn tuloksena syntyi tuotteistettu palvelu ja sen palvelukäsikirja. Palvelukäsikirja sisälsi palveluesitteen, palvelun hinnoittelumallin, tarjous- ja raporttipohjan, kilpailijavertailuja, ohjelman verkkosivut ja ohjelman graafisen ohjeistuksen. Käytettävyystutkimuksen tuloksena toteutetun ohjelman ulkoasu muokattiin vastaamaan tutkimustuloksia.
Opinnäytetyön aikana tuli esille useita jatkokehitysmahdollisuuksia. Näitä olivat muun muassa syvällisempi käytettävyystutkimus sekä puuttuvien palveluesitedokumenttien toteutus. Myös toteutetun ohjelman ulkoasun ja tuotteistusmallin todettiin tarvitsevan päivittämistä ajan saatossa.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimiva Trimedia Oy on Internet-palveluihin erikoistunut asiantuntijayritys, joka tarjoaa asiakkailleen muiden palveluiden ohella konversio-optimointia. Opinnäytetyön aiheena oli konversio-optimointiohjelman toteutus Trimedia Oy:n ohjeiden mukaan sekä ohjelman käytettävyyden ja tuotteistamisen tutkiminen ja tutkimustulosten soveltaminen valmiiseen ohjelmaan.
Tutkimus toteutettiin kehitysprojektina. Teoriaosuudessa käytiin läpi tuotteistamisprosessia, tuotteistamisen aikana syntyviä dokumentteja sekä käytettävyyteen liittyviä, ohjelman toteutuksessa huomioitavia seikkoja. Työn tuloksena syntyi tuotteistettu palvelu ja sen palvelukäsikirja. Palvelukäsikirja sisälsi palveluesitteen, palvelun hinnoittelumallin, tarjous- ja raporttipohjan, kilpailijavertailuja, ohjelman verkkosivut ja ohjelman graafisen ohjeistuksen. Käytettävyystutkimuksen tuloksena toteutetun ohjelman ulkoasu muokattiin vastaamaan tutkimustuloksia.
Opinnäytetyön aikana tuli esille useita jatkokehitysmahdollisuuksia. Näitä olivat muun muassa syvällisempi käytettävyystutkimus sekä puuttuvien palveluesitedokumenttien toteutus. Myös toteutetun ohjelman ulkoasun ja tuotteistusmallin todettiin tarvitsevan päivittämistä ajan saatossa.
