En strukturerad vardag inom dagvården med hjälp av alternativ och kompletterande kommunikation (AKK). : En handbok för personalen.
Kajetski, Kia (2013)
Kajetski, Kia
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110716711
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110716711
Tiivistelmä
Detta är ett examensarbete i form av en produktutveckling där jag som produkt utvecklar en handbok för dagvårdspersonal i svenskfinland om användningen av alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) på daghem. Ofta förknippas AKK till språkstörningar, autism eller sen språkutveckling. Med hjälp av min handbok vill jag inspirera dagvårdspersonal till att ta i bruk AKK som arbetssätt i alla barngrupper, oavsett om det i gruppen finns barn med behov av särkilt stöd eller inte. Syftet med mitt arbete är att inspirera dagvårdspersonalen till att ta i bruk AKK som arbetsmetod och ge beredskap om hur de med hjälp av alternativ och kompletterande kommunikation kan bygga upp en strukturerad vardag för barnen inom dagvården. I mitt examensarbete har jag att skapat ett verktyg i form av en handbok med hjälp av vilken personalen på daghemmet får inspiration om hur de kan använda alternativ och kompletterande kommunikation för att skapa en strukturerad vardag inom dagvården med fokus på barnens delaktighet. Frågeställningarna i mitt arbete är: 1. Hur kan man med hjälp av AKK skapa en strukturerad vardag inom dagvården? 2. Hur kan man med hjälp av en strukturerad vardag byggd på alternativ och kompletterande kommunikation främja barnens delaktighet inom dagvården? Metoden som använts i detta examensarbete är en produktutveckling. Resultatet i examensarbetet, produkten, är en handbok som är utvecklad på basen av en observerande undersökning i barngruppen. Den teoretiska delen av arbetet behandlar AKK, språklig utveckling, delaktighet och strukturerad vardag. The thesis is based on development of a product. The objective of the thesis was to develope a manual to swedish speaking day care personnel in Finland units how to use alternative or/and augumentative communication methods (ACC) in day care. ACC is often associated to language disorders, autism or late developing of language. In spite of that the aim of this thesis is to inspire the day care personnel to use ACC as an method also in childgroups of typically developed children. I want to enlighten the childcare personnel about ACC and give them preparedness to build a structured weekday based on ACC for the children in day care. With my thesis I created a man-ual which aim is to inspire the day care personnel to use ACC as a method to build a structured weekday for children in day care with the focus on children’s participation.
The research questions were: 1. How can you build a structured weekday in day care based on ACC? 2.How can you with a structured weekday build on ACC support children’s participation in day care? The method used in this thesis is development of a product. The result of the thesis, the product, a manual is complied on the base of an observation study in a child group. The theoretical part of the work deals with ACC, development of language, participation and a structured weekday.
The research questions were: 1. How can you build a structured weekday in day care based on ACC? 2.How can you with a structured weekday build on ACC support children’s participation in day care? The method used in this thesis is development of a product. The result of the thesis, the product, a manual is complied on the base of an observation study in a child group. The theoretical part of the work deals with ACC, development of language, participation and a structured weekday.