Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Elektronisen viihdeteollisuuden ansaintalogiikat : miten pelien ansaintamallit ovat kehittyneet?

Leino, Samu (2013)

 
Avaa tiedosto
Samu_Leino.pdf (326.1Kt)
Lataukset: 


Leino, Samu
Turun ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons License
Creative Commons Attribution-ShareAlike 1.0 Suomi
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110516633
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan videopeliteollisuutta, joka on kasvanut 1970-luvulta tämän päivän massiiviseksi viihteen muodoksi. Erityisesti käsitellään videopelialalla toimivien yritysten ansaintalogiikoiden muutoksia ja innovointeja. Työ alkaa lyhyellä historian katsauksella siitä, miten on 1970-luvulta lähdetty ja miten ala on kasvanut yhdeksi suurimmaksi viihdemuodoksi tänä päivänä. Työssä myös käydään läpi erilaisia käytettyjä ansaintamalleja sekä niiden hyötyjä ja haittoja. Lopuksi katsotaan myös mihin analyytikot arvioivat alan menevän tulevaisuudessa.
Työssä käytetään materiaalina kirjallisia lähteitä, uutisartikkeleita, verkkosivuja, yritysten vuosikatsauksia sekä tutkimuslaitosten teettämiä tutkimuksia. Työssä on kolme tapauskohtaista esimerkkiä siitä, miten yritykset Blizzard Entertainment, Valve Corporation sekä Travian GmbH ovat hyödyntäneet erilaisia ansaintamalleja peleissään. Blizzard Entertainmentin tunnetuin peli on World of Warcraft, joka yhdistää monta erilaista ansaintamallia yhteen. Valve on tullut tunnetuksi sen ilmaiseksi jaetuista peleistä jotka pyörivät mikromaksuperiaatteella. Travian GmbH on verkkosivupeleihin erikoistuva yritys.
Työ antaa kokonaiskuvan alalla tapahtuneista muutoksista, joita on tullut erilaisten teknologisten uudistusten myötä. Mobiilipelaaminen on kasvanut viimeisen viiden vuoden aikana ja se on kerännyt uudenlaista yleisöä ympärilleen enemmän kuin mikään muu alusta. Internetin leviämisen ja uusien työkalujen käyttämisen helppous on lisännyt kilpailua alalla. Perinteisen mallin merkitys pelien myynnissä on vähentynyt digitaalisten kauppojen kehittyessä. Pelien uudet maksutavat ovat myös mahdollistaneet suuremman määrän ilmaispelejä, joiden tulonlähde tulee erilaisista yhdistelmistä, kuten mikromaksuista, mainoksista tai lisäosista.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste