Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Mikkelin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Mikkelin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Ilmastoinnin säätöstrategian vaikutus opetustilojen sisäilmasto-olosuhteisiin ja opetusrakennuksen energian kulutukseen

Arola, Johanna (2013)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo.pdf (667.9Kt)
Lataukset: 


Arola, Johanna
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013103016453
Tiivistelmä
Rakennuksissa käytetään energiaa mm. ilmanvaihtoon haluttaessa tuottaa käyttötilanteen vaatimat sisäilmasto-olosuhteet. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää erilaisten ilmastoinnin säätöstrategioiden vaikutuksia luokkatilan sisäilmasto-olosuhteisiin ja opetusrakennuksen energiankulutukseen. Tulevaisuudessa ilmanvaihdon energiankulutukseen tullaan kiinnittämään entistä enemmän huomiota, sillä energiankulutusta tulisi vähentää. Toisaalta tilojen sisäilmasto-olosuhteet halutaan pitää tavoitteiden mukaisina, jotta tilojen käyttäjät kokevat sisäilmasto-olosuhteet viihtyisinä ja työteho säilyy hyvänä.

Tarkastelun kohteena oli todellinen luokkatila, jossa käytettiin todellisia kuormituksia ja ilmanvaihdon käyttöaikoja. Luokkahuoneen simuloinnit tehtiin IDA ICE –simulointiohjelmalla. Simulointijaksona käytettiin teoreettista 1.9.2013-30.4.2014 välistä aikaa. Ilmanvaihdon osalta tutkittiin viittä erilaista säätöstrategiaa: vakioilmavirtailmanvaihto (CAV) jäähdytyksellä ja ilman, tarpeenmukainen ilmanvaihto (VAV, DCV) läsnäolo-ohjauksella sekä tarpeen mukainen ilmanvaihto CO2- ja lämpötilaohjauksella. Jälkimmäisestä ohjaustavasta tehtiin kaksi erilaista simulaatiota kahdella erisuuruisella minimi-ilmamäärällä.

Työn tulosten perusteella voidaan todeta, että johtamalla oikea määrä ilmaa oikeaan paikkaan ja aikaan voidaan säästää huomattavia määriä energiaa. Käyttämällä tarpeenmukaista ilmanvaihtoa CO2- ja lämpötilaohjauksella voitiin energiaa säästää jopa 83 % vakioilmavirtailmanvaihtoon verrattuna. Tavoitellut sisäilmaolosuhteet voidaan koulurakennuksissa saavuttaa useissa tilanteissa huomattavasti mitoitusarvoja alhaisemmilla ilmamäärillä, sillä luokkahuoneiden kuormitukset ovat selvästi mitoituskuormituksia alhaisempia. Kokonaisuutena voidaan todeta, että tarpeenmukainen ilmanvaihto on toimiva ratkaisu silloin, kun kuormitukset vaihtelevat paljon ja tavoitellut sisäilmasto-olosuhteet halutaan silti saavuttaa energia- ja kustannustehokkaasti. Hyvän kokonaisuuden luominen vaatii huolellista ilmanvaihtojärjestelmän suunnittelua, toteutusta, käyttöä ja huoltoa sekä oikeanlaista sisäilmastotavoitteiden asettamista.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste