Kuus-Hukkalan Talviajokoulun kehittäminen
Sormunen, Viivi; Ihalainen, Taina (2013)
Sormunen, Viivi
Ihalainen, Taina
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110716720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110716720
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on toimeksiantajamme KH Resort Oy:n uuden tuotteen Talviajokoulun jatkokehittäminen. KH Resort Oy on yksityinen matkailuyritys Rantasalmella, joka käyttää markkinointinimeä Kuus-Hukkala. Se tarjoaa majoitus-, ravintola-, kokous- ja ohjelmapalveluja. Lisäksi suunnittelemamme Talviajokoulun perehdytyskäsikirjan avulla annamme tietopaketin tuotteesta Kuus-Hukkalan henkilöstön käyttöön. Tutkimusongelmina ovat miten kehittää tuotetta elämyksellisemmäksi ja miten perehdyttää henkilökunta uuteen tuotteeseen.
Määrittelemme ensin Talviajokoulua matkailun ohjelmapalveluna ja tarkastelemme muita Suomessa järjestettäviä talviajokouluja. Talviajokoulu luokitellaan seikkailumatkailuksi ja vielä tarkemmin virkistysseikkailuksi. Käsittelemme uuden tuotteen kehitysvaiheita ja pohdimme, miten elämys syntyy. Tässä käytämme apunamme draaman kaarta ja elämyskolmiota.
Tutkimusmenetelminä käytimme kysely- ja havainnointitutkimusta, joiden avulla saimme tietoa tuotteen onnistumisesta ja miten sitä voisi jatkossa kehittää. Tutkimuskohteiksi valittiin Talviajokoulussa käyneet asiakkaat talvella 2013. Teimme asiakaspalautekyselyn ja havainnoimme ajokouluun osallistuneita ohjelmapalvelun aikana.
Tärkeimpänä tutkimustuloksena oli kohderyhmien määrittely, jonka avulla ensi vuoden Talviajokoulun suunnitteleminen kohdentuu tarkemmin. Havainnointi korosti ohjelmapalvelun eri osa-alueiden sujuvuutta ja sillä saimme suoraa ja välitöntä palautetta asiakkailta.
Määrittelemme ensin Talviajokoulua matkailun ohjelmapalveluna ja tarkastelemme muita Suomessa järjestettäviä talviajokouluja. Talviajokoulu luokitellaan seikkailumatkailuksi ja vielä tarkemmin virkistysseikkailuksi. Käsittelemme uuden tuotteen kehitysvaiheita ja pohdimme, miten elämys syntyy. Tässä käytämme apunamme draaman kaarta ja elämyskolmiota.
Tutkimusmenetelminä käytimme kysely- ja havainnointitutkimusta, joiden avulla saimme tietoa tuotteen onnistumisesta ja miten sitä voisi jatkossa kehittää. Tutkimuskohteiksi valittiin Talviajokoulussa käyneet asiakkaat talvella 2013. Teimme asiakaspalautekyselyn ja havainnoimme ajokouluun osallistuneita ohjelmapalvelun aikana.
Tärkeimpänä tutkimustuloksena oli kohderyhmien määrittely, jonka avulla ensi vuoden Talviajokoulun suunnitteleminen kohdentuu tarkemmin. Havainnointi korosti ohjelmapalvelun eri osa-alueiden sujuvuutta ja sillä saimme suoraa ja välitöntä palautetta asiakkailta.