"Miks tästä nyt tulee vihreetä mansikkaa?" : Lasten kokemuksia Sapere-ruokakasvatusmenetelmästä
Tammi, Riikka; Ahlfors, Sanna (2013)
Tammi, Riikka
Ahlfors, Sanna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110816744
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110816744
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lasten kokemuksia Sapere-ruokakasvatusmenetelmästä. Lasten kokemusten esille tuominen voi auttaa kehittämään Sapere-toimintaa lapsilähtöisemmäksi. Lisäksi tavoitteena oli tuoda esiin lisää tietoa Saperesta, jotta yhä useammat yhteistyökunnan päiväkodit ottaisivat menetelmän käyttöönsä. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Akaan kaupungin kanssa.
Tutkimuksen teoreettisina lähtökohtina olivat ruokakasvatus varhaiskasvatuksessa, Sapere-menetelmä sekä sosiaalipedagogiikka. Lisäksi perehdyttiin aisteihin sekä aiempiin tutkimuksiin aiheesta. Opinnäytetyön tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimuksen aineisto hankittiin havainnoimalla ja haastattelemalla lapsia. Aineisto analysoitiin teemoittelun sekä teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Opinnäytetyön tutkimustulosten mukaan lapset kokivat maistamisen Saperen toiminnoista mukavimpana. Tulokset osoittivat, että lasten innostuneisuus tuokioita kohtaan kasvoi, kun he saivat itse osallistua tekemiseen. Maistamisen lisäksi konkreettinen tekeminen, kuten pilkkominen ja vatkaaminen, koettiin mukavaksi toiminnaksi. Tuloksista kävi kuitenkin ilmi lasten vähäinen tietämys Saperesta sanana.
Tutkimuksen teoreettisina lähtökohtina olivat ruokakasvatus varhaiskasvatuksessa, Sapere-menetelmä sekä sosiaalipedagogiikka. Lisäksi perehdyttiin aisteihin sekä aiempiin tutkimuksiin aiheesta. Opinnäytetyön tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimuksen aineisto hankittiin havainnoimalla ja haastattelemalla lapsia. Aineisto analysoitiin teemoittelun sekä teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Opinnäytetyön tutkimustulosten mukaan lapset kokivat maistamisen Saperen toiminnoista mukavimpana. Tulokset osoittivat, että lasten innostuneisuus tuokioita kohtaan kasvoi, kun he saivat itse osallistua tekemiseen. Maistamisen lisäksi konkreettinen tekeminen, kuten pilkkominen ja vatkaaminen, koettiin mukavaksi toiminnaksi. Tuloksista kävi kuitenkin ilmi lasten vähäinen tietämys Saperesta sanana.