Sukellus erityisuinnin maailmaan : Opetusvideo alkeisuinnin etenemisestä
Lahtinen, Heidi; Kalliolahti, Juulia (2013)
Lataukset:
Lahtinen, Heidi
Kalliolahti, Juulia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110816747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110816747
Tiivistelmä
Erityisuinnilla tarkoitetaan uimaopetuksen soveltamista yksilöllisesti uimarin toimintakyvyn mukaan. Erityisuinnissa edetään yksilön vahvuuksien ja oppimisen mahdollisuuksien mukaan sekä pyritään löytämään uimarille luontaisin tapa liikkua vedessä. Erityisuimarin tavoitteet suunnitellaan yksilöllisesti ja ne pyritään saavuttamaan pienissä ja motivoivissa osissa. Kaikki erityisuimarit eivät välttämättä opi uimaan, jolloin tavoitteena voidaan pitää luontevaa vedessä olemista joko apuvälinein tai ilman.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, ja yhteistyökumppanina toimi Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto ry. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto ry:n nettiportaaliin opetusvideo erityisuinnista. Opetusvideossa kuvattiin erityisuinnin pohjana käytettävän alkeisuinninopetuksen eteneminen vaihe vaiheelta. Opetusvideo suunnattiin uinnin ja vesiliikunnan parissa työskenteleville sekä fysioterapian ja kuntoutuksen ammattilaisille. Opinnäytetyön tavoite oli lisätä tietoutta erityisuinnista ja sen mahdollisuuksista osana fysioterapiaa. Lisäksi tavoitteena oli antaa käytännönläheistä tietoa erityisuinnin toteuttamiseksi.
Vesi tarjoaa ominaisuuksiensa ansiosta monipuolisen ja virikkeellisen harjoitteluympäristön. Se myös mahdollistaa monelle sellaisia liikkeitä ja toimintoja, jotka ovat kuivalla maalla mahdottomia suorittaa. Uinninopetuksen käyttäminen fysioterapiassa muun allasharjoittelun sijaan on erittäin hyödyllistä uimarin kokonaisvaltaiselle kehitykselle. Uinnin osataitojen harjoitteleminen tukee terapeuttisia tavoitteita, ovat ne sitten fyysisiä, emotionaalisia, sosiaalisia tai kognitiivisia.
Opinnäytetyössä käsitellään alkeisuinninopetuksen etenemistä veteen totuttautumisesta ensimmäisten uintiliikkeiden oppimiseen. Alkeisuinninopetus toimii hyvänä uintiin johdattavana tekijänä. Aihetta tulee käsitellä jatkossa laajemmin uintityylien kautta eri vammaryhmät huomioon ottaen. Uinti on tärkeä kansalaistaito ja monelle erityisuimarille hyvä harrastusmuoto, joten tietoutta ja taitoa uinnin hyödynnettävyydestä erityisryhmille tulee lisätä aktiivisesti.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, ja yhteistyökumppanina toimi Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto ry. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto ry:n nettiportaaliin opetusvideo erityisuinnista. Opetusvideossa kuvattiin erityisuinnin pohjana käytettävän alkeisuinninopetuksen eteneminen vaihe vaiheelta. Opetusvideo suunnattiin uinnin ja vesiliikunnan parissa työskenteleville sekä fysioterapian ja kuntoutuksen ammattilaisille. Opinnäytetyön tavoite oli lisätä tietoutta erityisuinnista ja sen mahdollisuuksista osana fysioterapiaa. Lisäksi tavoitteena oli antaa käytännönläheistä tietoa erityisuinnin toteuttamiseksi.
Vesi tarjoaa ominaisuuksiensa ansiosta monipuolisen ja virikkeellisen harjoitteluympäristön. Se myös mahdollistaa monelle sellaisia liikkeitä ja toimintoja, jotka ovat kuivalla maalla mahdottomia suorittaa. Uinninopetuksen käyttäminen fysioterapiassa muun allasharjoittelun sijaan on erittäin hyödyllistä uimarin kokonaisvaltaiselle kehitykselle. Uinnin osataitojen harjoitteleminen tukee terapeuttisia tavoitteita, ovat ne sitten fyysisiä, emotionaalisia, sosiaalisia tai kognitiivisia.
Opinnäytetyössä käsitellään alkeisuinninopetuksen etenemistä veteen totuttautumisesta ensimmäisten uintiliikkeiden oppimiseen. Alkeisuinninopetus toimii hyvänä uintiin johdattavana tekijänä. Aihetta tulee käsitellä jatkossa laajemmin uintityylien kautta eri vammaryhmät huomioon ottaen. Uinti on tärkeä kansalaistaito ja monelle erityisuimarille hyvä harrastusmuoto, joten tietoutta ja taitoa uinnin hyödynnettävyydestä erityisryhmille tulee lisätä aktiivisesti.