Vieraan kielen oppimisen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Myllymäki, Minna (2013)
Myllymäki, Minna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111016787
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111016787
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella, miten lasten varhaista vieraan kielen oppimista tuettiin yksityisen englanninkielisen päiväkodin 4 – 5 – vuotiaiden lasten ryhmässä. Tutkimustehtävänä oli selvittää, miten päiväkotiryhmä oppimisympäristönä tuki lapsia englannin kielen oppimisessa ja miten päiväkotiryhmän kasvatushenkilökunta tuki varhaista vieraan kielen oppimista. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia. Tutkimuksen kohteena oli 23 lapsen päiväkotiryhmä, jossa toimi kolme kasvattajaa. Havainnoinnin kesto oli neljä viikkoa.
Havainnoinnin perusteella selvisi, että kasvattajat tukivat lasten kielen oppimista käyttämällä itse runsaasti rikasta englannin kieltä, jolloin lapset ”altistuivat” jatkuvasti vieraalle kielelle. Kasvattajat myös käyttivät piirihetkillä monipuolisia menetelmiä ja antoivat lapsille kannustusta tukeakseen kielen oppimista. Oppimisympäristö oli monipuolinen ja esteettisesti miellyttävä, mikä innostaa lasta oppimaan. Auditiivinen oppimisympäristö oli pääosin englanninkielinen, mikä on tärkeää kielen oppimisen kannalta.
Tulosten pohjalta ilmeni, että päiväkotiryhmän kasvattajat ja oppimisympäristö tukevat lasten vieraan kielen oppimista monin tavoin. Tuloksista nousi esiin myös kehittämismahdollisuuksia, kuten lasten osallisuuden lisääminen ja oppimisympäristön muokkaaminen yhdessä lasten kanssa.
Havainnoinnin perusteella selvisi, että kasvattajat tukivat lasten kielen oppimista käyttämällä itse runsaasti rikasta englannin kieltä, jolloin lapset ”altistuivat” jatkuvasti vieraalle kielelle. Kasvattajat myös käyttivät piirihetkillä monipuolisia menetelmiä ja antoivat lapsille kannustusta tukeakseen kielen oppimista. Oppimisympäristö oli monipuolinen ja esteettisesti miellyttävä, mikä innostaa lasta oppimaan. Auditiivinen oppimisympäristö oli pääosin englanninkielinen, mikä on tärkeää kielen oppimisen kannalta.
Tulosten pohjalta ilmeni, että päiväkotiryhmän kasvattajat ja oppimisympäristö tukevat lasten vieraan kielen oppimista monin tavoin. Tuloksista nousi esiin myös kehittämismahdollisuuksia, kuten lasten osallisuuden lisääminen ja oppimisympäristön muokkaaminen yhdessä lasten kanssa.