Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Esikoulusta ensimmäiselle luokalle Toukolan koulussa

Kaistamo, Eeva (2013)

Avaa tiedosto
Kaistamo_Eeva.pdf (747.3Kt)
Lataukset: 


Kaistamo, Eeva
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110816764
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia esikoulusta ensimmäiselle luokalle siirtyvien lasten ajatuksia ja odotuksia kouluunmenosta sekä kokemuksia, kun koulua on käyty muutama kuukausi. Vastaavasti tavoitteena oli selvittää vanhempien ajatuksia, huolenaiheita, tiedon ja tuen tarvetta nivelvaiheessa sekä kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä syksyn aikana. Tavoitteena oli selvittää myös opettajien ajatuksia edellä mainittujen asioiden lisäksi esi- ja alkuopetuksen yhteistyöstä, oppimis- ja kouluvalmiuksista, lapsen yksilöllisyyden huomioimisesta sekä kiusaamisesta.

Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista teemahaastattelua ja kyselyitä. Opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla esikoulun ja ensimmäisen luokan opettajaa sekä kyselylomakkeilla lapsilta ja heidän vanhemmiltaan. Kyselyissä käytettiin avoimia kysymyksiä, jolloin jokaisella oli mahdollisuus vastata omin sanoin ilman valmiita vastausvaihtoehtoja. Aineiston analyysimenetelminä käytettiin teemoittelua ja luokittelua. Haastattelu nauhoitettiin ja litteroitiin sanatarkasti.

Tutkimuksesta selvisi, että lapset pitivät koulun aloitusta hieman jännittävänä, mutta mukavana asiana. Siirtyminen esikoulusta oli helppoa, sillä ensimmäisen luokan tilat ovat ennestään tuttuja. Koulun alkaminen toi muutoksia arkeen, kuten läksyt ja pidemmät koulupäivät. Vanhemmat kokivat saaneensa riittävästi tietoja ja tukea koulun aloitusvaiheessa. Yhteistyö kodin ja koulun välillä oli heidän mielestään sujuvaa ja riittävää. Huolenaiheita vanhemmilla oli vain vähän ja kynnys kouluun siirtymiseen oli tehty heidän mielestään matalaksi. Opettajat kokivat kodin ja koulun välisen yhteistyön toimivaksi ja tärkeäksi. Esi- ja alkuopetuksen yhteistyö toimi heidän mielestään saumattomasti. Yhteisinä tavoitteina molemmissa oli joustava opetus kunkin lapsen kehitystason mukaan, ryhmässä toimimisen taitojen vahvistaminen ja myönteisen minäkuvan luominen lapselle itsestään oppijana.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste