Esikoulusta ensimmäiselle luokalle Toukolan koulussa
Kaistamo, Eeva (2013)
Kaistamo, Eeva
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110816764
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110816764
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia esikoulusta ensimmäiselle luokalle siirtyvien lasten ajatuksia ja odotuksia kouluunmenosta sekä kokemuksia, kun koulua on käyty muutama kuukausi. Vastaavasti tavoitteena oli selvittää vanhempien ajatuksia, huolenaiheita, tiedon ja tuen tarvetta nivelvaiheessa sekä kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä syksyn aikana. Tavoitteena oli selvittää myös opettajien ajatuksia edellä mainittujen asioiden lisäksi esi- ja alkuopetuksen yhteistyöstä, oppimis- ja kouluvalmiuksista, lapsen yksilöllisyyden huomioimisesta sekä kiusaamisesta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista teemahaastattelua ja kyselyitä. Opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla esikoulun ja ensimmäisen luokan opettajaa sekä kyselylomakkeilla lapsilta ja heidän vanhemmiltaan. Kyselyissä käytettiin avoimia kysymyksiä, jolloin jokaisella oli mahdollisuus vastata omin sanoin ilman valmiita vastausvaihtoehtoja. Aineiston analyysimenetelminä käytettiin teemoittelua ja luokittelua. Haastattelu nauhoitettiin ja litteroitiin sanatarkasti.
Tutkimuksesta selvisi, että lapset pitivät koulun aloitusta hieman jännittävänä, mutta mukavana asiana. Siirtyminen esikoulusta oli helppoa, sillä ensimmäisen luokan tilat ovat ennestään tuttuja. Koulun alkaminen toi muutoksia arkeen, kuten läksyt ja pidemmät koulupäivät. Vanhemmat kokivat saaneensa riittävästi tietoja ja tukea koulun aloitusvaiheessa. Yhteistyö kodin ja koulun välillä oli heidän mielestään sujuvaa ja riittävää. Huolenaiheita vanhemmilla oli vain vähän ja kynnys kouluun siirtymiseen oli tehty heidän mielestään matalaksi. Opettajat kokivat kodin ja koulun välisen yhteistyön toimivaksi ja tärkeäksi. Esi- ja alkuopetuksen yhteistyö toimi heidän mielestään saumattomasti. Yhteisinä tavoitteina molemmissa oli joustava opetus kunkin lapsen kehitystason mukaan, ryhmässä toimimisen taitojen vahvistaminen ja myönteisen minäkuvan luominen lapselle itsestään oppijana.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista teemahaastattelua ja kyselyitä. Opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla esikoulun ja ensimmäisen luokan opettajaa sekä kyselylomakkeilla lapsilta ja heidän vanhemmiltaan. Kyselyissä käytettiin avoimia kysymyksiä, jolloin jokaisella oli mahdollisuus vastata omin sanoin ilman valmiita vastausvaihtoehtoja. Aineiston analyysimenetelminä käytettiin teemoittelua ja luokittelua. Haastattelu nauhoitettiin ja litteroitiin sanatarkasti.
Tutkimuksesta selvisi, että lapset pitivät koulun aloitusta hieman jännittävänä, mutta mukavana asiana. Siirtyminen esikoulusta oli helppoa, sillä ensimmäisen luokan tilat ovat ennestään tuttuja. Koulun alkaminen toi muutoksia arkeen, kuten läksyt ja pidemmät koulupäivät. Vanhemmat kokivat saaneensa riittävästi tietoja ja tukea koulun aloitusvaiheessa. Yhteistyö kodin ja koulun välillä oli heidän mielestään sujuvaa ja riittävää. Huolenaiheita vanhemmilla oli vain vähän ja kynnys kouluun siirtymiseen oli tehty heidän mielestään matalaksi. Opettajat kokivat kodin ja koulun välisen yhteistyön toimivaksi ja tärkeäksi. Esi- ja alkuopetuksen yhteistyö toimi heidän mielestään saumattomasti. Yhteisinä tavoitteina molemmissa oli joustava opetus kunkin lapsen kehitystason mukaan, ryhmässä toimimisen taitojen vahvistaminen ja myönteisen minäkuvan luominen lapselle itsestään oppijana.