Ammatillisten opintojen edistäminen työpajalla : Paikallinen työväline Luotsin Ompelimolle
Hietamäki, Minna; Kauhanen, Päivi (2013)
Hietamäki, Minna
Kauhanen, Päivi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111216860
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111216860
Tiivistelmä
Kehittämishanke lähti tarpeesta selvittää ja arvioida, miten muualla kuin oppilaitosympäristössä saavutettu ja osoitettu osaaminen tuodaan näkyväksi ja nuorta hyödyttäväksi. Kehittämishankkeen lähtökohtana on Yksilöllisten opintopolkujen tukeminen yhteistyössä – hankkeen (Yty) puitteissa opinnollistaa vertauttamismenetelmää hyödyntäen Hämeenlinnan Seudun Työvalmennussäätiö Luotsin Ompelimon työtehtäviä käsi- ja taideteollisuusalan ammatillisen perustutkinnon perusteisiin. Tämän pohjalta rakennettiin Luotsin Ompelimolle paikallinen työväline (lomakkeisto), jonka avulla pajalla tehtäviä töitä voidaan arvioida ja tunnistaa sekä myöhemmin oppilaitoksessa tunnustaa. Osaamistodistus tuo hankitun osaamisen näkyväksi ja tunnustettavaksi.
Erilaista tukea tarvitsevien opiskelijoiden myötä on koulutuksen järjestäjillä tullut tarve etsiä yksilöllisiä ja joustavia ratkaisuja opintojen suorittamiseen. Opinnollistaminen on yksi mahdollisuus vastata tähän haasteeseen. Sen avulla voidaan esimerkiksi lyhentää opiskeluaikoja, tuoda vaihtoehto pitkittyneisiin opintoihin, lisätä itsearviointitaitoja sekä motivaatiota opiskeluun, ennalta ehkäistä opintojen keskeyttämistä ja tarjota joustavuutta työelämään siirtymiseen. Yksilöllisten hyötyjen lisäksi opinnollistamisella pystytään vastaamaan myös yhteiskunnallisiin haasteisiin kuten syrjäytymiseen, sillä koulutuksen avulla estetään laajempaa yhteiskunnasta syrjäytymistä.
Oppilaitoksen näkökulmasta opinnollistamisen kautta voidaan säästää resursseja ja lyhentää opiskeluaikoja. Opinnollistamisprosessi lisää opettajien tuntemusta opetussuunnitelmasta sekä tietoisuutta opiskelijoiden vahvuuksista. Opinnollistamisesta on myös hyötyä työpajoille. Halutessaan työpaja saa opinnollistamisesta uuden palvelun. Vertauttamisprosessin myötä yhteistyö koulutuksen järjestäjien kanssa helpottuu, kun puhutaan samaa kieltä opetussuunnitelmista. Opinnollistaminen tekee näkyväksi työpajan ammatillisuuden ja työpajan tuottaman osaamisen sekä vahvistaa työpajan arvostusta yhteiskunnallisena toimijana.
Opinnollistaminen tulisi nähdä merkityksellisenä osana normaalia kouluttautumispolkua. Tähän on vielä matkaa, joten työpajojen ja koulutuksen jäljestäjien välistä yhteistyötä tulee tiivistää. Vaikka työpajalla tehtävien töiden opinnollistaminen koskee marginaalista ryhmää oppijoita, niin hyöty on moninainen; niin yksilön, työpajan, koulutuksen järjestäjän kuin yhteiskunnankin näkökulmasta katsottuna.
Erilaista tukea tarvitsevien opiskelijoiden myötä on koulutuksen järjestäjillä tullut tarve etsiä yksilöllisiä ja joustavia ratkaisuja opintojen suorittamiseen. Opinnollistaminen on yksi mahdollisuus vastata tähän haasteeseen. Sen avulla voidaan esimerkiksi lyhentää opiskeluaikoja, tuoda vaihtoehto pitkittyneisiin opintoihin, lisätä itsearviointitaitoja sekä motivaatiota opiskeluun, ennalta ehkäistä opintojen keskeyttämistä ja tarjota joustavuutta työelämään siirtymiseen. Yksilöllisten hyötyjen lisäksi opinnollistamisella pystytään vastaamaan myös yhteiskunnallisiin haasteisiin kuten syrjäytymiseen, sillä koulutuksen avulla estetään laajempaa yhteiskunnasta syrjäytymistä.
Oppilaitoksen näkökulmasta opinnollistamisen kautta voidaan säästää resursseja ja lyhentää opiskeluaikoja. Opinnollistamisprosessi lisää opettajien tuntemusta opetussuunnitelmasta sekä tietoisuutta opiskelijoiden vahvuuksista. Opinnollistamisesta on myös hyötyä työpajoille. Halutessaan työpaja saa opinnollistamisesta uuden palvelun. Vertauttamisprosessin myötä yhteistyö koulutuksen järjestäjien kanssa helpottuu, kun puhutaan samaa kieltä opetussuunnitelmista. Opinnollistaminen tekee näkyväksi työpajan ammatillisuuden ja työpajan tuottaman osaamisen sekä vahvistaa työpajan arvostusta yhteiskunnallisena toimijana.
Opinnollistaminen tulisi nähdä merkityksellisenä osana normaalia kouluttautumispolkua. Tähän on vielä matkaa, joten työpajojen ja koulutuksen jäljestäjien välistä yhteistyötä tulee tiivistää. Vaikka työpajalla tehtävien töiden opinnollistaminen koskee marginaalista ryhmää oppijoita, niin hyöty on moninainen; niin yksilön, työpajan, koulutuksen järjestäjän kuin yhteiskunnankin näkökulmasta katsottuna.