Yrittämö - yrittäjyyden oppimiskeskus WinNovaan
Felin, Anne (2021)
Felin, Anne
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201071101
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201071101
Tiivistelmä
Ammatillisen koulutuksen yhtenä tavoitteena on edistää ja antaa valmiuksia yrittäjyyteen. Ammatillisiin perustutkintoihin sisältyy yrittäjyysopintoja, esimerkiksi yrittäjyys- ja yrittäjämäinen toiminta sekä valinnaisina yrityksessä toimiminen ja yritystoiminnan suunnittelu. Yrittäjyydestä kiinnostuneet opiskelijat tulisi tunnistaa heti opintojen alkuvaiheessa, jotta heille voidaan tarjota yrittäjyysopintoja. Yrittäjyysopinnoissa tulee hyödyntää monipuolisia oppimisympäristöjä ja toteutustapoja.
Kehittämistyön kohdeorganisaationa toimi moniammatillinen oppilaitos, Länsirannikon Koulutus Oy WinNova. Työn tavoitteena oli luoda toimintamalli yrittäjyyden oppimiskeskuksesta, jossa opiskelijat voivat suorittaa yrittäjyysopintoja osana tutkintoaan. Tavoitteena oli myös selvittää, kuinka laajasti opiskelijat olisivat kiinnostuneita suorittamaan yrittäjyysopintoja sekä millainen yrittäjyyden oppimisympäristön tulisi olla, jotta se vastaisi yrittäjyyskasvatuksen tavoitteisiin ja huomioisi ammatillisen koulutuksen reformin periaatteet.
Kehittämistyön lähestymistapana oli tapaustutkimus ja siinä oli piirteitä myös konstruktiivisesta tutkimuksesta. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin kyselyä, jolla selvitettiin, ovatko opiskeljat kiinnostuneita yrittäjyysopinnoista ja teemahaastatteluja, joilla saatiin tietoa oppilaitosten yrittäjyyden oppimisessa käytetyistä toimintamalleista.
Kehittämistyön tuloksena syntyi toimintamalli yrittäjyyden oppimiskeskuksesta, Yrittämöstä, joka mahdollistaa monipuolisia vaihtoehtoja suorittaa yrittäjyysopintoja ja sen toiminta perustuu tekemällä oppimiseen, henkilökohtaistamiseen, yhteisöllisyyteen sekä yrittäjyyden luomiseen ja tukemiseen. Yrittämö on innovatiivisiin ratkaisuihin kannustava yrittäjyyden oppimisympäristö, jossa on mahdollista tavoitella omia unelmia yrittäjyyskasvatuksen keinoin.
Kehittämistyön kohdeorganisaationa toimi moniammatillinen oppilaitos, Länsirannikon Koulutus Oy WinNova. Työn tavoitteena oli luoda toimintamalli yrittäjyyden oppimiskeskuksesta, jossa opiskelijat voivat suorittaa yrittäjyysopintoja osana tutkintoaan. Tavoitteena oli myös selvittää, kuinka laajasti opiskelijat olisivat kiinnostuneita suorittamaan yrittäjyysopintoja sekä millainen yrittäjyyden oppimisympäristön tulisi olla, jotta se vastaisi yrittäjyyskasvatuksen tavoitteisiin ja huomioisi ammatillisen koulutuksen reformin periaatteet.
Kehittämistyön lähestymistapana oli tapaustutkimus ja siinä oli piirteitä myös konstruktiivisesta tutkimuksesta. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin kyselyä, jolla selvitettiin, ovatko opiskeljat kiinnostuneita yrittäjyysopinnoista ja teemahaastatteluja, joilla saatiin tietoa oppilaitosten yrittäjyyden oppimisessa käytetyistä toimintamalleista.
Kehittämistyön tuloksena syntyi toimintamalli yrittäjyyden oppimiskeskuksesta, Yrittämöstä, joka mahdollistaa monipuolisia vaihtoehtoja suorittaa yrittäjyysopintoja ja sen toiminta perustuu tekemällä oppimiseen, henkilökohtaistamiseen, yhteisöllisyyteen sekä yrittäjyyden luomiseen ja tukemiseen. Yrittämö on innovatiivisiin ratkaisuihin kannustava yrittäjyyden oppimisympäristö, jossa on mahdollista tavoitella omia unelmia yrittäjyyskasvatuksen keinoin.