Kriittinen mediakasvatus ja itse tekeminen Ajaton Tarina-hankkeessa
Väisänen, Ville (2013)
Väisänen, Ville
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111216881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111216881
Tiivistelmä
Mediakasvatukselliset teemat ovat yhä enemmän läsnä kasvattajien ja ohjaajien arjessa. Kriittisen pedagogiikan perinne tarjoaa tähän mielenkiintoisen tulokulman. Kriittinen suhtautuminen mediakasvatukseen ei rajaa mitään pois, vaan voi rohkaista eteenpäin tiellä ohjaajan ja oppilaan yhteiseen oppimiseen ja toimintaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää itse tekemisen merkitystä lasten ja nuorten mediakasvatuksessa. Tarkoituksena oli pohtia, miten mediakasvatustyöpaja edistää osallisuutta ja mitä muutos osallistumisesta osallisuuteen voisi käytännössä tarkoittaa. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Mediakasvatuskeskus Metka ry:n Ajaton Tarina-hankkeen kanssa.
Opinnäytetyön aineisto koottiin teemahaastattelua käyttäen. Aineistoa varten haastateltiin yhteensä 14 viidennen luokan oppilasta. Kaikki haastatellut osallistuivat Ajaton Tarina-hankkeen järjestämiin mediakasvatustyöpajoihin. Lisätietoa hankittiin myös haastattelemalla sähköpostitse kolmea mediakasvatusta toteuttanutta ammattilaista. Aineisto on analysoitu kriittisen pedagogiikan perinteestä käsin ja teemoiteltu lopulta kolmen erillisen teeman alle.
Aineistoni perusteella itse tekeminen nousee yhdeksi mediakasvatuksen lähtökohdista. Haastattelemani oppilaat kokivat omaehtoisen tekemisen motivoivana. Tärkeänä pidettiin nimenomaan aiheiden nostamista omasta kokemuspiiristä. Työskentelymuodot kannustivat ideoiden jakamiseen ja kehittelyyn kavereiden kanssa. Monet haastatelluista kokivat olleensa prosessissa osallisina pelkän osallistumisen sijaan. Omien ajatusten käyttäminen lähtökohtana auttoi tuomaan toimintaan jatkuvuutta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää itse tekemisen merkitystä lasten ja nuorten mediakasvatuksessa. Tarkoituksena oli pohtia, miten mediakasvatustyöpaja edistää osallisuutta ja mitä muutos osallistumisesta osallisuuteen voisi käytännössä tarkoittaa. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Mediakasvatuskeskus Metka ry:n Ajaton Tarina-hankkeen kanssa.
Opinnäytetyön aineisto koottiin teemahaastattelua käyttäen. Aineistoa varten haastateltiin yhteensä 14 viidennen luokan oppilasta. Kaikki haastatellut osallistuivat Ajaton Tarina-hankkeen järjestämiin mediakasvatustyöpajoihin. Lisätietoa hankittiin myös haastattelemalla sähköpostitse kolmea mediakasvatusta toteuttanutta ammattilaista. Aineisto on analysoitu kriittisen pedagogiikan perinteestä käsin ja teemoiteltu lopulta kolmen erillisen teeman alle.
Aineistoni perusteella itse tekeminen nousee yhdeksi mediakasvatuksen lähtökohdista. Haastattelemani oppilaat kokivat omaehtoisen tekemisen motivoivana. Tärkeänä pidettiin nimenomaan aiheiden nostamista omasta kokemuspiiristä. Työskentelymuodot kannustivat ideoiden jakamiseen ja kehittelyyn kavereiden kanssa. Monet haastatelluista kokivat olleensa prosessissa osallisina pelkän osallistumisen sijaan. Omien ajatusten käyttäminen lähtökohtana auttoi tuomaan toimintaan jatkuvuutta.