Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kriittinen mediakasvatus ja itse tekeminen Ajaton Tarina-hankkeessa

Väisänen, Ville (2013)

 
Avaa tiedosto
Vaisanen_Ville.pdf (1.661Mt)
Lataukset: 


Väisänen, Ville
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons License
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111216881
Tiivistelmä
Mediakasvatukselliset teemat ovat yhä enemmän läsnä kasvattajien ja ohjaajien arjessa. Kriittisen pedagogiikan perinne tarjoaa tähän mielenkiintoisen tulokulman. Kriittinen suhtautuminen mediakasvatukseen ei rajaa mitään pois, vaan voi rohkaista eteenpäin tiellä ohjaajan ja oppilaan yhteiseen oppimiseen ja toimintaan.

Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää itse tekemisen merkitystä lasten ja nuorten mediakasvatuksessa. Tarkoituksena oli pohtia, miten mediakasvatustyöpaja edistää osallisuutta ja mitä muutos osallistumisesta osallisuuteen voisi käytännössä tarkoittaa. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Mediakasvatuskeskus Metka ry:n Ajaton Tarina-hankkeen kanssa.

Opinnäytetyön aineisto koottiin teemahaastattelua käyttäen. Aineistoa varten haastateltiin yhteensä 14 viidennen luokan oppilasta. Kaikki haastatellut osallistuivat Ajaton Tarina-hankkeen järjestämiin mediakasvatustyöpajoihin. Lisätietoa hankittiin myös haastattelemalla sähköpostitse kolmea mediakasvatusta toteuttanutta ammattilaista. Aineisto on analysoitu kriittisen pedagogiikan perinteestä käsin ja teemoiteltu lopulta kolmen erillisen teeman alle.

Aineistoni perusteella itse tekeminen nousee yhdeksi mediakasvatuksen lähtökohdista. Haastattelemani oppilaat kokivat omaehtoisen tekemisen motivoivana. Tärkeänä pidettiin nimenomaan aiheiden nostamista omasta kokemuspiiristä. Työskentelymuodot kannustivat ideoiden jakamiseen ja kehittelyyn kavereiden kanssa. Monet haastatelluista kokivat olleensa prosessissa osallisina pelkän osallistumisen sijaan. Omien ajatusten käyttäminen lähtökohtana auttoi tuomaan toimintaan jatkuvuutta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste