Liukurenkaan tarkastuslaitteen automatisointi
Keränen, Keijo (2013)
Keränen, Keijo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111216869
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111216869
Tiivistelmä
Liukurenkaan tarkastuslaitteen automatisointi tehtiin opinnäytetyönä Stresstech Oy:lle. Suunniteltavan laitteiston tuli olla mahdollisimman yksinkertainen käyttää ja sen piti kyetä mittaamaan liukurenkaan tarvittavat pinnat. Opinnäytetyön myötä valmistunut laitteisto toimitettiin edelleen asiakkaalle, joka käyttää laitteistoa laadunvalvontaan osana omaa valmistusprosessiaan.
Opinnäytetyö aloitettiin laitteiston sähkösuunnittelulla, jonka perusteella tehtiin tarvittavat laitteistohankinnat ja laadittiin dokumentaatio laitteiston kokoonpanoa varten. Automaatiosuunnittelun myötä laitteistolle saatiin toiminnallinen kuvaus, johon myös PLC-ohjelmointi perustuu. PLC-ohjelmoinnissa käytettiin CoDeSys-ohjelmointiympäristöä. Kommunikaatioon PLC:n ja moottorinohjaimien välillä käytettiin CAN-väylää ja CANopen-tiedonsiirtoprotokollaa.
Suunnittelun tuloksena valmistunut tarkastuslaitteisto vastasi sille asetettuihin vaatimuksiin. Laitteistolla pystyttiin suorittamaan vaaditut mittaukset ja se on riittävän yksinkertainen käyttää. Stresstech Oy:llä ei ollut aiempaa kokemusta laitteistossa käytetystä tekniikasta yhdistettynä Barkhausen-mittaukseen, joten laitteistoa käytettiin myös uuden tekniikan testaamiseen.
Stresstech Oy:ssä suoritettujen testausten perusteella tarkastuslaitteen toimintaan oltiin tyytyväisiä. Varmistus suunnittelun onnistumisesta saadaan, kun asiakas on käyttänyt laitteistoa riittävästi sen loppusijoituspaikassa.
Opinnäytetyö aloitettiin laitteiston sähkösuunnittelulla, jonka perusteella tehtiin tarvittavat laitteistohankinnat ja laadittiin dokumentaatio laitteiston kokoonpanoa varten. Automaatiosuunnittelun myötä laitteistolle saatiin toiminnallinen kuvaus, johon myös PLC-ohjelmointi perustuu. PLC-ohjelmoinnissa käytettiin CoDeSys-ohjelmointiympäristöä. Kommunikaatioon PLC:n ja moottorinohjaimien välillä käytettiin CAN-väylää ja CANopen-tiedonsiirtoprotokollaa.
Suunnittelun tuloksena valmistunut tarkastuslaitteisto vastasi sille asetettuihin vaatimuksiin. Laitteistolla pystyttiin suorittamaan vaaditut mittaukset ja se on riittävän yksinkertainen käyttää. Stresstech Oy:llä ei ollut aiempaa kokemusta laitteistossa käytetystä tekniikasta yhdistettynä Barkhausen-mittaukseen, joten laitteistoa käytettiin myös uuden tekniikan testaamiseen.
Stresstech Oy:ssä suoritettujen testausten perusteella tarkastuslaitteen toimintaan oltiin tyytyväisiä. Varmistus suunnittelun onnistumisesta saadaan, kun asiakas on käyttänyt laitteistoa riittävästi sen loppusijoituspaikassa.