Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma päiväkodin arjessa : kokemuksia Raisiosta

Vahtera, Elina; Virusmäki, Kaisa (2013)

 
Avaa tiedosto
Vahtera_Elina_Virusmaki_Kaisa.pdf (509.6Kt)
Lataukset: 


Vahtera, Elina
Virusmäki, Kaisa
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013110316526
Tiivistelmä
Suomessa laaditaan jokaiselle päivähoidossa olevalle lapselle oma varhaiskasvatussuunnitelma valtakunnallisten linjausten mukaisesti. Päiväkodin lastentarhanopettajat tekevät lapsen varhaiskasvatussuunnitelman yhdessä vanhempien kanssa, varhaiskasvatussuunnitelman perusteet –ohjeistuksen pohjalta. Sen tarkoituksena on tukea lapsen hoitoa, kasvatusta ja opetusta, jotta varhaiskasvatus olisi mahdollisimman laadukasta. Suunnitelmassa otetaan huomioon lapsen kokemukset, tämän hetken tarpeet ja tulevaisuuden näkymät, lapsen mielenkiinnon kohteet, vahvuudet ja lapsen yksilölliset tuen ja ohjauksen tarpeet. Keskustelussa vanhempien kanssa kiinnitetään erityistä huomiota lapsen kehitystä vahvistaviin myönteisiin puoliin. Lapsen hyvinvointiin liittyvät huolen aiheet ja ongelmat tuodaan esille mahdollisimman konkreettisina ja niihin haetaan ratkaisua yhdessä vanhempien kanssa.

Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Raision kaupungin varhaiskasvatuspalvelut. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaa käytetään, mitä se sisältää ja miten sitä päiväkodin arjessa hyödynnetään parhaalla mahdollisella tavalla. Tutkimuksessa selvitetään myös, miten lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaa voidaan käyttää varhaisen puuttumisen välineenä. Lisäksi siinä pohditaan lapsen varhaiskasvatussuunnitelman merkitystä kasvatuskumppanuudelle. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Tutkimus on toteutettu teemahaastatteluin.

Tulokset osoittivat, että lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan kirjataan lapsen positiiviset puolet, kiinnostuksen kohteet ja tuen tarpeet. Asiakirjaa pidetään hyödyllisenä, sillä se sisältää tietoa lapsesta ja perheestä sekä auttaa sitoutumaan yhteiseen kasvatustehtävään. Sitä ei kuitenkaan käytetä työvälineenä päiväkodin jokapäiväisessä työssä. Lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaa ei hahmoteta osaksi päiväkodin arkea, mutta toisaalta kuitenkin sitä toteutetaan tiedostamatta eri keinoin. Jotta lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaa voitaisiin käyttää vielä hyödyllisemmin ja laajemmin, tulisi sitä kehittää vielä hieman. Tutkimuksen pohjalta saatiin paljon käyttökelpoisia kehittämisideoita.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste