Att miljömärka småföretag : En undersökning om åländska turistföretagares inställning till miljömärkning
Fellman, Sara (2013)
Fellman, Sara
Yrkeshögskolan Novia
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111417025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111417025
Tiivistelmä
Utvecklingen i dagens värld är allt annat än hållbar och jordens resurser håller på att ta slut. Vi behöver alla göra något för att förändra utsikterna av prognosen till det bättre. Turismen är en av de branscher som påverkar miljön mest negativt, men all turism är inte lika ohållbar.
Syftet med examensarbetet är att utreda åländska turistföretagares villighet att arbeta mer miljövänligt och då specifikt deras intresse för att miljömärka verksamheten. Dessutom undersöks behovet av hjälp i processen att erhålla en miljömärkning. Syftet uppnåddes genom läsning av littertur och övriga texter, samt med hjälp av semistrukturerade intervjuer med tre företag från olika delar av turismbranschen. Central teori i arbetet är hållbar utveckling, ekoturism och miljömärkningar. Utöver detta berättas även om uppdragsgivaren Agenda 21, samt om Åland och dess turism.
Resultatet av undersökningen visar att de tilltalade företagen alla är positivt inställda till att arbeta mer miljövänligt i sin verksamhet. De är även intresserade av att miljömärka företaget förutsatt att de får den hjälp och det stöd de behöver för att uppnå en märkning. Målet med arbetet är att fungera som underlag för Agenda 21 i deras arbete att förbättra miljökunskaperna inom turismbranschen. The development of the world today is anything but sustainable and the resources of the earth are running out. We all need to do something in order to improve the bad prediction. Tourism is one of the industries that affect the environment, but not all types of tourism are as unsustainable.
The aim of this Bachelor’s thesis is to find out if tourist entrepreneurs on the Åland Islands are willing to work in a more sustainable way and more specifically if they are interested in ecolabelling their business. Their need of help in the process of receiving an ecolabel is also examined. The aim was reached by reading literature and other texts, together with semistructured interviews with three enterprises from different parts of the tourism industry. Essential theories in the thesis are sustainable development, ecotourism and ecolabels. In addition, the commissioner Agenda 21 and the Åland Islands and the tourism there, are presented.
The results of the study show that the enterprises addressed are all positively adjusted to working in a more sustainable way. They are also interested in ecolabels, provided that they get the help and support they need. This Bachelor’s thesis can hopefully be used by Agenda 21 to improve knowledge about the environment in the tourism business.
Syftet med examensarbetet är att utreda åländska turistföretagares villighet att arbeta mer miljövänligt och då specifikt deras intresse för att miljömärka verksamheten. Dessutom undersöks behovet av hjälp i processen att erhålla en miljömärkning. Syftet uppnåddes genom läsning av littertur och övriga texter, samt med hjälp av semistrukturerade intervjuer med tre företag från olika delar av turismbranschen. Central teori i arbetet är hållbar utveckling, ekoturism och miljömärkningar. Utöver detta berättas även om uppdragsgivaren Agenda 21, samt om Åland och dess turism.
Resultatet av undersökningen visar att de tilltalade företagen alla är positivt inställda till att arbeta mer miljövänligt i sin verksamhet. De är även intresserade av att miljömärka företaget förutsatt att de får den hjälp och det stöd de behöver för att uppnå en märkning. Målet med arbetet är att fungera som underlag för Agenda 21 i deras arbete att förbättra miljökunskaperna inom turismbranschen.
The aim of this Bachelor’s thesis is to find out if tourist entrepreneurs on the Åland Islands are willing to work in a more sustainable way and more specifically if they are interested in ecolabelling their business. Their need of help in the process of receiving an ecolabel is also examined. The aim was reached by reading literature and other texts, together with semistructured interviews with three enterprises from different parts of the tourism industry. Essential theories in the thesis are sustainable development, ecotourism and ecolabels. In addition, the commissioner Agenda 21 and the Åland Islands and the tourism there, are presented.
The results of the study show that the enterprises addressed are all positively adjusted to working in a more sustainable way. They are also interested in ecolabels, provided that they get the help and support they need. This Bachelor’s thesis can hopefully be used by Agenda 21 to improve knowledge about the environment in the tourism business.