Establishing an online store in the furniture retail business : Case study of Lähdesmäki Oy
Kareno, Justus (2013)
Kareno, Justus
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111517095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111517095
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia, selventää ja kuvata huonekaluliikkeen verkkokaupan perustamista. Työssä tutkittiin sekä verkkokaupan perustamiseen liittyvää yleistä prosessia että alakohtaista huonekalujen jälleenmyyntiin vaikutta-via seikkoja. Työssä käsitellään sähköisen kaupankäynnin kehittymistä yleisesti sekä huonekalujen jälleenmyynnissä. Sähköisen kaupankäynnin eroja perintei-seen kivijalkamyymälän toimintaan käsitellään ja vertaillaan. Huonekalujen jäl-leenmyyjien sähköisen kaupankäynnin kehitystä seurataan vertailemalla alalla toimivien liikkeiden toimintaa sähköisessä ympäristössä.
Käytännön tutkimus toteutettiin työskentelemällä verkkokaupan perustamisproses¬sin vastuuhenkilönä. Työssä kuvataan Lähdesmäki Oy:n verkkokaupan suunnittelu – ja perustamisprosessia alkuperäistavoitteiden asettamisesta toteutuneen verk¬kokaupan hallinnointiin ja käyttämiseen. Verkkokaupan perustamisprosessin eri vaiheet ja niiden toteutuksen kokonaisvaikutusta verkkokauppaan tutkitaan.
Tutkimuksen tuloksena esitetään prosessin eri vaiheisiin liittyviä ohjeita ja ehdo-tuksia, joiden avulla perustamisvaiheessa esiin tulevia ongelmia voi minimoida ja välttää. Verkkokaupan perustaminen vaatii sekä teknistä osaamista että sähköisen kaupankäynnin erikoispiirteiden hallitsemista asetettujen tavoitteiden saavuttami¬seksi. Henkilökunnan koulutus, logistiikan järjestely sekä sähköinen markkinointi ovat tekijöitä, joihin tutkimuksen perusteella tulee kiinnittää huomiota ennen verk¬kokaupan perustamisprosessin aloittamista.
Käytännön tutkimus toteutettiin työskentelemällä verkkokaupan perustamisproses¬sin vastuuhenkilönä. Työssä kuvataan Lähdesmäki Oy:n verkkokaupan suunnittelu – ja perustamisprosessia alkuperäistavoitteiden asettamisesta toteutuneen verk¬kokaupan hallinnointiin ja käyttämiseen. Verkkokaupan perustamisprosessin eri vaiheet ja niiden toteutuksen kokonaisvaikutusta verkkokauppaan tutkitaan.
Tutkimuksen tuloksena esitetään prosessin eri vaiheisiin liittyviä ohjeita ja ehdo-tuksia, joiden avulla perustamisvaiheessa esiin tulevia ongelmia voi minimoida ja välttää. Verkkokaupan perustaminen vaatii sekä teknistä osaamista että sähköisen kaupankäynnin erikoispiirteiden hallitsemista asetettujen tavoitteiden saavuttami¬seksi. Henkilökunnan koulutus, logistiikan järjestely sekä sähköinen markkinointi ovat tekijöitä, joihin tutkimuksen perusteella tulee kiinnittää huomiota ennen verk¬kokaupan perustamisprosessin aloittamista.