Tulohaastattelulomake potilaan hoidon suunnitteluun Pohjois-Satakunnan peruspalvelu-liikelaitoskuntayhtymä Kankaanpään vuodeosasto kahdelle
Kauramäki, Päivi (2013)
Kauramäki, Päivi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111517145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111517145
Tiivistelmä
Tämän projektiluontoisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää potilaan hoitoprosessia kokonaisuudessaan PoSa Kankaanpään sairaalan vuodeosasto kahdella. Tulohaastattelu toimii hoitotyön prosessin perustekijänä ja sillä on suuri merkitys hoitoprosessin sisältöön.
Aluksi keskityttiin potilaan tulotilanteeseen, jonka pohjalta laadittiin lomake potilaan hoidon suunnitteluun. Henkilöstö kokeili ensimmäistä versiota lomakkeesta. Lomakkeen arviointi tapahtui kyselylomakkeiden avulla.
Kyselyyn vastasi yhdeksän henkilöstöön kuuluvaa sairaanhoitajaa. Kyselylomakkeiden vastausten perusteella ulkoasu ja luettavuus pysyivät alkuperäisen tulohaastattelulomakkeen muodossa. Lomakkeesta poistettiin potilaan lääkelista ja pituus mitatuista arvoista. Yhteisen potilastietorekisterin käyttöön liittyvä kysymys sekä e-resepti kysymysten asettelua tarkennettiin. Lomakkeeseen lisättiin yhteyshenkilö, lähettävän laitoksen yhteystiedot, kotihoidon asiakasalueisiin puuttuvat kunnat Pomarkku ja Lavia, lääkitys kohtaan luontaistuotteiden käyttö, aistitoiminnot ja kommunikaatio sekä erillinen tarkistuslista haastattelijalle, johon kuuluvat potilasrannekkeen vieminen, ruokakortin tekeminen, informaation antaminen vierailuajoista, lääkelistan ajantasaisuuden tarkistaminen ja puhelimen sekä hälytyskellon käyttöopastuksen antaminen. Potilaan ravitsemus tietoihin lisättiin haastattelijan arvioitavaksi onko potilaalle tarvetta tehdä ravitsemuskartoitus.
Palautteen myötä lomake muutettiin mahdollisimman hyvän lopputuloksen aikaansaamiseksi. Yhteistyötahon kanssa työskentely oli vaivatonta ja johdonmukaista. Lomakkeen tuottaminen osastolle oli ajankohtaista, koska osastolla ei ollut aikaisempaa tulohaastattelulomaketta. Tulevaisuudessa lomakkeen voisi tehdä sähköiseen muotoon ja monipuolistaa sen sisältöä. Lomakkeen toimivuutta voisi selvittää kysymällä henkilöstön ja potilaiden mielipiteitä lomakkeen sisällöstä.
Aluksi keskityttiin potilaan tulotilanteeseen, jonka pohjalta laadittiin lomake potilaan hoidon suunnitteluun. Henkilöstö kokeili ensimmäistä versiota lomakkeesta. Lomakkeen arviointi tapahtui kyselylomakkeiden avulla.
Kyselyyn vastasi yhdeksän henkilöstöön kuuluvaa sairaanhoitajaa. Kyselylomakkeiden vastausten perusteella ulkoasu ja luettavuus pysyivät alkuperäisen tulohaastattelulomakkeen muodossa. Lomakkeesta poistettiin potilaan lääkelista ja pituus mitatuista arvoista. Yhteisen potilastietorekisterin käyttöön liittyvä kysymys sekä e-resepti kysymysten asettelua tarkennettiin. Lomakkeeseen lisättiin yhteyshenkilö, lähettävän laitoksen yhteystiedot, kotihoidon asiakasalueisiin puuttuvat kunnat Pomarkku ja Lavia, lääkitys kohtaan luontaistuotteiden käyttö, aistitoiminnot ja kommunikaatio sekä erillinen tarkistuslista haastattelijalle, johon kuuluvat potilasrannekkeen vieminen, ruokakortin tekeminen, informaation antaminen vierailuajoista, lääkelistan ajantasaisuuden tarkistaminen ja puhelimen sekä hälytyskellon käyttöopastuksen antaminen. Potilaan ravitsemus tietoihin lisättiin haastattelijan arvioitavaksi onko potilaalle tarvetta tehdä ravitsemuskartoitus.
Palautteen myötä lomake muutettiin mahdollisimman hyvän lopputuloksen aikaansaamiseksi. Yhteistyötahon kanssa työskentely oli vaivatonta ja johdonmukaista. Lomakkeen tuottaminen osastolle oli ajankohtaista, koska osastolla ei ollut aikaisempaa tulohaastattelulomaketta. Tulevaisuudessa lomakkeen voisi tehdä sähköiseen muotoon ja monipuolistaa sen sisältöä. Lomakkeen toimivuutta voisi selvittää kysymällä henkilöstön ja potilaiden mielipiteitä lomakkeen sisällöstä.