Pk-yrityksille merkitykselliset ominaisuudet työterveyshuoltopalveluissa
Vaahtolammi, Reetta (2013)
Vaahtolammi, Reetta
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111617163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111617163
Tiivistelmä
Työterveyshuoltopalveluiden kehittäminen erityisesti pienille yrityksille on ajankohtaista yhteiskunnan ja työelämän muutoksista johtuen. Pieniä yrityksiä on paljon ja ne ovat merkittävä työllistäjä Suomessa. Työikäisistä suuri osa työskentelee pienissä ja keskisuurissa yrityksissä. Työterveyshuoltopalveluiden osalta laatu ja kattavuus pienten yritysten kohdalla eivät kuitenkaan kaikilta osin ole ollut toivotulla tasolla.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Lääkärikeskus Aava Oy:n työterveyshuoltopalveluiden pk-yritysasiakkaiden mielipiteitä työterveyshuollon palveluista ja suunnitellusta uudesta palvelumallista. Opinnäytetyön tutkimustehtävät olivat, mitä vaatimuksia pk-yrityksillä on työterveyshuoltopalveluille ja mitkä tekijät pk-yrityksille ovat tärkeitä yhteistyössä työterveyshuollon kanssa.
Opinnäytetyö tehtiin laadullisen tutkimusmenetelmän avulla. Teemahaastattelut toteutettiin ryhmä- ja yksilöhaastatteluina. Haastateltavia oli yhteensä kahdeksan ja he olivat työterveyshuoltopalveluiden pk-yritysasiakkaiden edustajia ja työterveyshuollon yhteyshenkilöitä yrityksessä. Kaikki tiedonantajat olivat Lääkärikeskus Aava Oy:n asiak-kaita. Haastattelut analysoitiin induktiivista sisällönanalyysiä käyttäen.
Opinnäytetyön tulosten mukaan pk-yritykset vaativat työterveyshuoltopalveluilta kulutietoisuutta, hyödyllisiä ydintoimintoja ja laadukasta palvelua. Tärkeitä tekijöitä yhteistyösuhteessa työterveyshuollon kanssa pk-yrityksille ovat yhteiset sopimukset ja tehokas toimintatapa. Vaikka pk-yritykset ovat kustannustietoisia ja vaativat sitä myös palveluntuottajalta haluavat he itselleen myös lisäarvoa työterveyshuollon palveluilta. Erityisesti lakisääteisen työterveyshuollon toiminnot vaativat kehittämistä niin, että yritykset kokisivat hyötyvänsä niistä. Asiakkaiden ymmärryksen lisääminen hankkimistaan palveluista voi olla yksi keino auttaa heitä hahmottamaan toiminnan hyödyt, kun he tietävät miksi ja miten toimintaa toteutetaan.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Lääkärikeskus Aava Oy:n työterveyshuoltopalveluiden pk-yritysasiakkaiden mielipiteitä työterveyshuollon palveluista ja suunnitellusta uudesta palvelumallista. Opinnäytetyön tutkimustehtävät olivat, mitä vaatimuksia pk-yrityksillä on työterveyshuoltopalveluille ja mitkä tekijät pk-yrityksille ovat tärkeitä yhteistyössä työterveyshuollon kanssa.
Opinnäytetyö tehtiin laadullisen tutkimusmenetelmän avulla. Teemahaastattelut toteutettiin ryhmä- ja yksilöhaastatteluina. Haastateltavia oli yhteensä kahdeksan ja he olivat työterveyshuoltopalveluiden pk-yritysasiakkaiden edustajia ja työterveyshuollon yhteyshenkilöitä yrityksessä. Kaikki tiedonantajat olivat Lääkärikeskus Aava Oy:n asiak-kaita. Haastattelut analysoitiin induktiivista sisällönanalyysiä käyttäen.
Opinnäytetyön tulosten mukaan pk-yritykset vaativat työterveyshuoltopalveluilta kulutietoisuutta, hyödyllisiä ydintoimintoja ja laadukasta palvelua. Tärkeitä tekijöitä yhteistyösuhteessa työterveyshuollon kanssa pk-yrityksille ovat yhteiset sopimukset ja tehokas toimintatapa. Vaikka pk-yritykset ovat kustannustietoisia ja vaativat sitä myös palveluntuottajalta haluavat he itselleen myös lisäarvoa työterveyshuollon palveluilta. Erityisesti lakisääteisen työterveyshuollon toiminnot vaativat kehittämistä niin, että yritykset kokisivat hyötyvänsä niistä. Asiakkaiden ymmärryksen lisääminen hankkimistaan palveluista voi olla yksi keino auttaa heitä hahmottamaan toiminnan hyödyt, kun he tietävät miksi ja miten toimintaa toteutetaan.