Recession's effects on Finnish women's clothing buying behavior & clothing preferences
Hlavaty, Isa Sofia (2013)
Hlavaty, Isa Sofia
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111817225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111817225
Tiivistelmä
Suomessa taantuman vaikutus näkyy pienten merkkivaateputiikkien vähentyneenä myyntinä, koska kuluttajat eivät osta heiltä niin paljon tuotteita kuin muutama vuosi sitten. Suuret ikäluokat ja milleniaanit (vuonna 1984-1988 syntyneet) ostavat suurimman osan vaatteistaan tavarataloista sekä isoista vaatekaupoista. Edullisella hinnalla sekä vaatteiden alkuperällä on huomattu olevan vaikutus eri ikäluokkien ostopäätöksen tekoon.
Tässä lopputyössä keskitytään suurelta osin suurten ikäluokkien ja milleniaalien vaatekuluttajakäyttäytymiseen. Tutkimuksessa käydään läpi, miksi naiset ostavat merkkivaatteita tai tavallisia vaatemerkkejä, miten taantuma vaikuttaa heidän vaatekuluttajakäyttäytymiseen ja onko vaatteen alkuperällä merkitystä heidän ostopäätökseen. Näiden kysymysten vastaukset voivat avartaa kuluttajien sekä vaateyritysten näkemystä kuluttajien mieltymyksistä, tarpeista ja haluista.
Lopputyökysely tehtiin kvantitatiivisella menettelytavalla, jossa pieni osa kysymyksistä oli kvalitatiivisiä. Tieto kerättiin struktuurisen kyselyn avulla, joka sisälsi kaksi avointa kysymystä. Lopputyökyselyyn vastasi yhteensä 55 naiskuluttajaa. Vertaamalla kyselyn vastauksia lopputyön kirjallisuusosioon saatiin lopputyöhön yhteenveto.
Nykyään kuluttajilla on enemmän mistä valita. Taantuman aikana milleniaanit käyttävät enemmän rahaa tavallisiin vaatteisiin kuin suuret ikäluokat, vaikka suuret ikäluokat ostavat merkkivaatteita. Taantuma voidaan havaita muoti-ilmiössä, joka rohkaisee milleniaaneja ostamaan halpoja vaatteita. Vaatteen alkuperä on tärkeä ostopäätöksentekijä suurille ikäluokille ja he ovat valmiita kuluttamaan rahaa laatuvaatteisiin. Milleniaanit ostavat niin sanottuja kertakäyttövaatteita ja edullinen hinta merkitsee heille enemmän kuin vaatteen alkuperä.
Tässä lopputyössä keskitytään suurelta osin suurten ikäluokkien ja milleniaalien vaatekuluttajakäyttäytymiseen. Tutkimuksessa käydään läpi, miksi naiset ostavat merkkivaatteita tai tavallisia vaatemerkkejä, miten taantuma vaikuttaa heidän vaatekuluttajakäyttäytymiseen ja onko vaatteen alkuperällä merkitystä heidän ostopäätökseen. Näiden kysymysten vastaukset voivat avartaa kuluttajien sekä vaateyritysten näkemystä kuluttajien mieltymyksistä, tarpeista ja haluista.
Lopputyökysely tehtiin kvantitatiivisella menettelytavalla, jossa pieni osa kysymyksistä oli kvalitatiivisiä. Tieto kerättiin struktuurisen kyselyn avulla, joka sisälsi kaksi avointa kysymystä. Lopputyökyselyyn vastasi yhteensä 55 naiskuluttajaa. Vertaamalla kyselyn vastauksia lopputyön kirjallisuusosioon saatiin lopputyöhön yhteenveto.
Nykyään kuluttajilla on enemmän mistä valita. Taantuman aikana milleniaanit käyttävät enemmän rahaa tavallisiin vaatteisiin kuin suuret ikäluokat, vaikka suuret ikäluokat ostavat merkkivaatteita. Taantuma voidaan havaita muoti-ilmiössä, joka rohkaisee milleniaaneja ostamaan halpoja vaatteita. Vaatteen alkuperä on tärkeä ostopäätöksentekijä suurille ikäluokille ja he ovat valmiita kuluttamaan rahaa laatuvaatteisiin. Milleniaanit ostavat niin sanottuja kertakäyttövaatteita ja edullinen hinta merkitsee heille enemmän kuin vaatteen alkuperä.