Marknadsplanering : En marknadsplan för café Brostugan
Blomqvist, Emilia (2013)
Blomqvist, Emilia
Yrkeshögskolan Novia
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111517109
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111517109
Tiivistelmä
Abstrakt
Det här examensarbetet handlar om hur företag kan nå en större framgång genom att göra en marknadsplan. En marknadsplan undersöker företagets nuvarande position på marknaden så att en strategi kan skapas för hur det ska uppnå sin fulla potential. Café Brostugan är ett sommarcafé som funnits sen 1920-talet där innehavare av caféet ofta bytts de senaste åren. Sommaren 2012 och 2013 har jag varit med och drivit detta café. På grund av många ägarbyten finns det inte någon struktur på företaget, för att Brostugan ska kunna etablera sig som ett café måste en utveckling ske.
Syftet med arbetet är att göra en marknadsplan för café Brostugan. Metoden som används är inläsning på litteratur om ämnet marknadsplanering. Arbetet består av en teoretisk del där marknadsplanens roll i ett företag beskrivs och en praktisk del där den teoretiska informationen används för att göra en marknadsplan för café Brostugan.
Resultatet av marknadsplanen för café Brostugan är bl.a. att verksamheten ska utveckla sortimentet, bredda marknadsföringen och fokusera på några kundgrupper. Målet med arbetet är att den strategi och de handlingar planen resulterar i ska vara ett konkret verktyg som företaget kommer använda sig av inför kommande säsong 2014. Summary
This bachelor’s thesis deals with how a company can succeed through market planning. A market plan is created to examine a company’s current situation on the market so a strategy can be formed. Café Brostugan is a summer café from the early 20th century, the managers of the café have changed during the last couple of years. I’ve run café Brostugan for the last two years. Due to regular changes in the management there’s no clear structure in the company and the café needs to be renewed.
The aim of this thesis is to develop a market plan for café Brostugan, the plan will help the development of the company. The method used is books and literature on how a market plan is constructed. This thesis has a theoretical part about market planning based on the literature and a practical part, which is the market plan for café Brostugan.
The selection of products must be further developed, the marketing needs improvement and that the company should focus on a few target groups are some of the result of the market plan for café Brostugan. The strategy and actions being formed in this thesis will hopefully be used in café Brostugan for the season 2014.
Det här examensarbetet handlar om hur företag kan nå en större framgång genom att göra en marknadsplan. En marknadsplan undersöker företagets nuvarande position på marknaden så att en strategi kan skapas för hur det ska uppnå sin fulla potential. Café Brostugan är ett sommarcafé som funnits sen 1920-talet där innehavare av caféet ofta bytts de senaste åren. Sommaren 2012 och 2013 har jag varit med och drivit detta café. På grund av många ägarbyten finns det inte någon struktur på företaget, för att Brostugan ska kunna etablera sig som ett café måste en utveckling ske.
Syftet med arbetet är att göra en marknadsplan för café Brostugan. Metoden som används är inläsning på litteratur om ämnet marknadsplanering. Arbetet består av en teoretisk del där marknadsplanens roll i ett företag beskrivs och en praktisk del där den teoretiska informationen används för att göra en marknadsplan för café Brostugan.
Resultatet av marknadsplanen för café Brostugan är bl.a. att verksamheten ska utveckla sortimentet, bredda marknadsföringen och fokusera på några kundgrupper. Målet med arbetet är att den strategi och de handlingar planen resulterar i ska vara ett konkret verktyg som företaget kommer använda sig av inför kommande säsong 2014.
This bachelor’s thesis deals with how a company can succeed through market planning. A market plan is created to examine a company’s current situation on the market so a strategy can be formed. Café Brostugan is a summer café from the early 20th century, the managers of the café have changed during the last couple of years. I’ve run café Brostugan for the last two years. Due to regular changes in the management there’s no clear structure in the company and the café needs to be renewed.
The aim of this thesis is to develop a market plan for café Brostugan, the plan will help the development of the company. The method used is books and literature on how a market plan is constructed. This thesis has a theoretical part about market planning based on the literature and a practical part, which is the market plan for café Brostugan.
The selection of products must be further developed, the marketing needs improvement and that the company should focus on a few target groups are some of the result of the market plan for café Brostugan. The strategy and actions being formed in this thesis will hopefully be used in café Brostugan for the season 2014.