Den destinationslojala turistens Hangö : En undersökning om turisters inställning till Hangö som turistdestination
Rautio, Anette (2013)
Rautio, Anette
Yrkeshögskolan Novia
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111517107
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111517107
Tiivistelmä
Hangö, Finlands sydligaste stad, är känt för att vara en havsnära sommarstad med evenemang och attraktioner som främst går att uppleva under högsäsong. Då staden försöker profilera om sig till en året om destination med huvudsakligen vuxna turister som målgrupp är det centralt att veta hur tillfredsställda turisterna är med Hangö i dagsläget. Syftet med detta examensarbete är därmed att undersöka kundtillfredsställelsen bland turister i Hangö och tolka några möjliga omständigheter som gör enkätens respondenter lojala till Hangö som turistdestination.
För att uppnå syftet med examensarbetet har jag valt att basera arbetet på orten Hangö och har samlat kvantitativ data genom att utföra en enkätundersökning om upplevd kundbelåtenhet. Planeringen av enkäten med både öppna och flervalsfrågor och bakomliggande teori hittades i böcker och vetenskapliga artiklar som berör image, kundtillfredsställelse, lojalitet och individens köpbeteende.
Denna undersökning ger bilden av ett relativt tillfredsställt och destinationstroget klientel, en god förutsättning för framtida turism i Hangö. Trots detta upplevs Hangös image kluvet och bilden av staden har delvis en negativ klang. Hanko, the southernmost town in Finland, is known for being a summer town by the seaside with events and attractions taking place mostly during the peak season. While the town is trying to profile itself as an all year round destination with mainly adult tourists as a target group, it is important to know how satisfied the tourists are with Hanko today. The purpose of this bachelor’s thesis is therefore to investigate customer satisfaction among tourists in Hanko and to interpret some of the possible circumstances that make survey respondents loyal to Hanko as a tourist destination.
In order to achieve the purpose of the thesis, I have collected quantitative data by conducting a survey on perceived customer satisfaction, through both open and multiple choice questions. The planning of the survey and the underlying theory was found in books and scientific articles related to image, customer satisfaction, loyalty and the individual's purchasing behavior.
This study provides an image of a relatively satisfied and destination loyal clientele, a good foundation for future tourism in Hanko. Despite this, the perceived image of Hanko is split and the perceived picture of the city partly has a negative connotation.
För att uppnå syftet med examensarbetet har jag valt att basera arbetet på orten Hangö och har samlat kvantitativ data genom att utföra en enkätundersökning om upplevd kundbelåtenhet. Planeringen av enkäten med både öppna och flervalsfrågor och bakomliggande teori hittades i böcker och vetenskapliga artiklar som berör image, kundtillfredsställelse, lojalitet och individens köpbeteende.
Denna undersökning ger bilden av ett relativt tillfredsställt och destinationstroget klientel, en god förutsättning för framtida turism i Hangö. Trots detta upplevs Hangös image kluvet och bilden av staden har delvis en negativ klang.
In order to achieve the purpose of the thesis, I have collected quantitative data by conducting a survey on perceived customer satisfaction, through both open and multiple choice questions. The planning of the survey and the underlying theory was found in books and scientific articles related to image, customer satisfaction, loyalty and the individual's purchasing behavior.
This study provides an image of a relatively satisfied and destination loyal clientele, a good foundation for future tourism in Hanko. Despite this, the perceived image of Hanko is split and the perceived picture of the city partly has a negative connotation.