Tyytyväisyys Ensiperheiden tukityö –projektin toimintaan asiakasperheiden ja heidän terveydenhoitajiensa kokemana
Kotakorpi, Marju (2009)
Kotakorpi, Marju
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912087376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912087376
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Ensiperheiden tukityö -projektin asiakkaiden ja heidän terveydenhoitajiensa tyytyväisyyttä projektin toimintaan. Ensiperheiden tukityö -projektin henkilökunta toivoi tietoa asiakkaiden ja terveydenhoitajien kokemuksista projektiin liittyen, sekä mahdollisuutta käyttää työtä varten muodostettuja kyselylomakkeita myös jatkossa tyytyväisyyden mittaamiseen.
Opinnäytetyössä kartoitettiin asiakkaiden kokemuksia kvantitatiivisella eli tilastollisella menetelmällä. Aineiston keruuta varten laadittiin kyselylomake, joka sisälsi sekä strukturoituja kysymyksiä että muutamia avoimia kysymyksiä. Terveydenhoitajien mielipiteitä kartoitettiin avoimilla kysymyksillä. Teoreettinen lähtökohta muodostui varhaisesta vuorovaikutuksesta, raskauden aikaisen ja lapsen syntymän jälkeisen tuen merkityksestä sekä työntekijän ja asiakkaan välisestä hoitosuhteesta.
Opinnäytetyön tulosten mukaan sekä asiakkaat että terveydenhoitajat olivat tyytyväisiä projektin toimintaan. Vastauksista nousi esille, että parasta projektin toiminnassa on ollut perheen saama tuki. Toiminta on onnistunut muun muassa tukemaan asiakkaiden vanhemmuutta ja parisuhdetta sekä parantamaan vuorovaikutusta vauvan kanssa.
Työn tavoitteena oli selvittää asiakastyytyväisyyttä ja saada siten lisää tietoa toiminnan kehittämiseksi. Tulokset vastaavat tavoitetta ja ne antavat projektin työntekijöille tietoa, jonka avulla palvelua voi kehittää yhä paremmaksi. Asiakkaiden vastauksista nousi tärkeimmäksi kehitysehdotukseksi se, että toiminnassa kiinnitettäisiin jatkossa vielä enemmän huomiota isien huomioimiseen.
Opinnäytetyössä kartoitettiin asiakkaiden kokemuksia kvantitatiivisella eli tilastollisella menetelmällä. Aineiston keruuta varten laadittiin kyselylomake, joka sisälsi sekä strukturoituja kysymyksiä että muutamia avoimia kysymyksiä. Terveydenhoitajien mielipiteitä kartoitettiin avoimilla kysymyksillä. Teoreettinen lähtökohta muodostui varhaisesta vuorovaikutuksesta, raskauden aikaisen ja lapsen syntymän jälkeisen tuen merkityksestä sekä työntekijän ja asiakkaan välisestä hoitosuhteesta.
Opinnäytetyön tulosten mukaan sekä asiakkaat että terveydenhoitajat olivat tyytyväisiä projektin toimintaan. Vastauksista nousi esille, että parasta projektin toiminnassa on ollut perheen saama tuki. Toiminta on onnistunut muun muassa tukemaan asiakkaiden vanhemmuutta ja parisuhdetta sekä parantamaan vuorovaikutusta vauvan kanssa.
Työn tavoitteena oli selvittää asiakastyytyväisyyttä ja saada siten lisää tietoa toiminnan kehittämiseksi. Tulokset vastaavat tavoitetta ja ne antavat projektin työntekijöille tietoa, jonka avulla palvelua voi kehittää yhä paremmaksi. Asiakkaiden vastauksista nousi tärkeimmäksi kehitysehdotukseksi se, että toiminnassa kiinnitettäisiin jatkossa vielä enemmän huomiota isien huomioimiseen.