Pala Indonesiaa Eurooppaan : case CV Maharani
Paasio, Satu (2012)
Paasio, Satu
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111817288
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111817288
Tiivistelmä
Maailman globalisoituminen antaa pienillekin yrityksille mahdollisuuden toimintojensa kansainvälistymiseen. Käytännön työ voi kuitenkin olla haastavaa yritykselle, jolla ei ole markkinoinnillista kokemusta eikä valmiiksi laadittua markkinointisuunnitelmaa. Laadin markkinointisuunnitelman balilaiselle käsityöalan perheyritykselle, jonka päämääränä on kasvattaa Eurooppaan suuntautuvaa vientiään.
Markkinointisuunnitelma on kohdistettu erityisesti Maharani Collection – tuotevalikoimaan, joka sisältää luonnonmukaisista materiaaleista valmistetut korut, kodin sisustus-, kattaus- ja lahjatavarat. Tuotevalikoiman toivotaan saavuttavan lisää näkyvyyttä alalla, jolla on runsaasti kilpailua.
Teoriaosuudessa käydään läpi markkinoinnin perustekijät sekä käsitellään business to business – markkinointia, sillä toimeksiantaja on valmistuttaja ja tukkumyyjä, joka harjoittaa yritysten välistä kauppaa.
Varsinaisessa markkinointisuunnitelmassa tarkastellaan yrityksen markkinoinnin lähtökohtia sekä käytössä olevia markkinointistrategioita. Suunnitelmaan valittiin käytettävät markkinointikanavat sekä lopuksi annettiin parannusehdotukset.
Työhön vaikutti suuresti se, että yrityksellä ei ole taloudellisia resursseja markkinoinnin toteuttamiseen. Käytettävien markkinointikeinojen tulee olla ilmaisia tai kustannuksiltaan pieniä. Lisäksi haasteita aiheuttaa yrityksen työntekijöiden kiire, sillä yrityksessä ei ole markkinointiin palkattua työntekijää. Markkinointi pyrittiin suunnittelemaan niin, että se ei vaadi runsaasti aikaa päivittäisestä työpanoksesta.
Markkinointisuunnitelman tarkoituksena on toimia pohjana tulevalle markkinointityölle ja toiveena on suunnitelman helppo muunneltavuus ja päivittäminen.
Markkinointisuunnitelma on kohdistettu erityisesti Maharani Collection – tuotevalikoimaan, joka sisältää luonnonmukaisista materiaaleista valmistetut korut, kodin sisustus-, kattaus- ja lahjatavarat. Tuotevalikoiman toivotaan saavuttavan lisää näkyvyyttä alalla, jolla on runsaasti kilpailua.
Teoriaosuudessa käydään läpi markkinoinnin perustekijät sekä käsitellään business to business – markkinointia, sillä toimeksiantaja on valmistuttaja ja tukkumyyjä, joka harjoittaa yritysten välistä kauppaa.
Varsinaisessa markkinointisuunnitelmassa tarkastellaan yrityksen markkinoinnin lähtökohtia sekä käytössä olevia markkinointistrategioita. Suunnitelmaan valittiin käytettävät markkinointikanavat sekä lopuksi annettiin parannusehdotukset.
Työhön vaikutti suuresti se, että yrityksellä ei ole taloudellisia resursseja markkinoinnin toteuttamiseen. Käytettävien markkinointikeinojen tulee olla ilmaisia tai kustannuksiltaan pieniä. Lisäksi haasteita aiheuttaa yrityksen työntekijöiden kiire, sillä yrityksessä ei ole markkinointiin palkattua työntekijää. Markkinointi pyrittiin suunnittelemaan niin, että se ei vaadi runsaasti aikaa päivittäisestä työpanoksesta.
Markkinointisuunnitelman tarkoituksena on toimia pohjana tulevalle markkinointityölle ja toiveena on suunnitelman helppo muunneltavuus ja päivittäminen.